بانکبانک و بیمه

کتاب اقتصاد پولی اسلامی و نهادها: نظریه و عمل منتشر شد

محتوای علمی این کتاب بر اساس مقالات علمی، سخنرانی‌ها و نقطه‌ نظرات تخصصی ارائه شده در همایش «اقتصاد پولی اسلامی و نهادها: نظریه و عمل» تنظیم شده‌است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی، انتشارات اشپینگر با همکاری موسسه آموزش و پژوهش اسلامی (IRTI)، کتاب «اقتصاد پولی اسلامی و نهادها: نظریه و عمل»را به کوشش محمد ذوالخبری، تورخان علی عبدالمنا  و عایشه مونیز منتشر کرد.

موضوع اقتصاد اسلامی در چهار دهه گذشته و با ظهور موسسات مالی اسلامی در سراسر دنیا به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت. این پدیده، انگیزه توسعه یک چهارچوب نظری جامع از اقتصاد پولی مدرن برای سیستم اقتصاد اسلامی را در اقتصاددانان ایجاد کرد. مهم‌ترین مشخصه یک سیستم اقتصاد اسلامی حذف بهره از سیستم مالی است در واقع این نکته تمایز اصلی اقتصاد پولی اسلامی با اقتصاد پولی متعارف است. براساس نظر اساتید و محققان حوزه مالی اسلامی، سیاست پولی اسلامی سه هدف اصلی را دنبال می‌کند: ۱. رفاه اقتصادی به همراه اشتغال کامل و نرخ مطلوب رشد اقتصادی ۲. عدالت اقتصادی- اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت و درآمد ۳. ثبات در ارزش پول. از این‌رو، می‌توان گفت که سیاست پولی اسلامی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی متعددی دارد.

محتوای علمی این کتاب براساس مقالات علمی، سخنرانی‌ها و نقطه‌نظرات تخصصی ارائه شده در همایش «اقتصاد پولی اسلامی و نهادها: نظریه و عمل» تنظیم شده‌است. در این همایش که توسط موسسه آموزش و پژوهش اسلامی و با همکاری مرکز مالی اسلامی در روزهای ۱ و ۲ نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر ماله کشور مالدیو برگزار شد، روش‌ها و گزینه‌های گوناگونی برای مقامات و نهادهای نظارتی در رابطه با مقررات و سیاست پولی ارائه شد همچنین بحث‌های علمی و تخصصی مفیدی در رابطه با ارتباط بین سیاست پولی اسلامی با سایر بازارها و چگونگی تاثیرات سیاست پولی اسلامی بر مواردی همچون رشد، ثبات مالی و مقاومت عملی در برابر شوک‌های مختلف صورت گرفت.

نویسندگان در این کتاب که در اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی در ۲۰۱ صفحه به چاپ رسیده با بهره‌گیری و ویرایش مستندات همایش به بررسی مباحث نظری و عملی مربوط به حوزه اقتصاد پولی و خط‌مشی‌گذاری در روش تامین مالی اسلامی پرداختند. از این‌رو امید است که این کتاب بتواند به عنوان منبعی ارزشمند برای اساتید، پژوهشگران، دست‌اندرکاران و سیاستگذاران فعال در حوزه مالی و اقتصاد اسلامی باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا