اقتصاد کلان

جاماندگان روی یارانه شهریور حساب نکنند

بعد از آنکه یارانه برخی خانوارها خارج از طرح حذف پردرآمدها، به حساب آنها واریز نشده و گفته می‌شد همراه با یارانه مهرماه پرداخت می‌شود، این پرداختی صورت نگرفت و سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز به صراحت اعلام کرد که این مبلغ دیگر واریز نمی‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، شهریورماه پرداخت یارانه‌ها با حواشی همراه بود، چرا که از سویی دولت حذف یارانه افراد پردرآمد را آغاز کرد که براساس آن وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی یارانه حدود ۱۶۳ هزار خانواری که در گروه پردرآمدها شناسایی شده بود را قطع کرد. اما در کنار آن یارانه افرادی دیگر به حسابشان واریز نشد که در بین‌شان افراد نیازمند نیز وجود داشتند.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که این افراد در قالب افراد پردرآمد نبودند بلکه ماجرای عدم واریز یارانه آنها به مشکل تکمیل نبودن اطلاعات حساب‌های بانکی بر می‌گردد؛ به طوری که اگر قرار بر تغییر سرپرست خانوار به هر دلیلی از جمله فوت و بدسرپرستی باشد باید افراد به بانک مراجعه کرده و تغییر حساب دهند.

همچنین بخوانید

بر این اساس در شهریور برخی خانوارها در زمان مشخص تغییر حساب نداده‌اند و فرایند آن انجام نشده است که یارانه به حسابشان واریز شود. از این رو یارانه برای آنها به دلیل مشخص نبودن وضعیت حساب واریز نشده و از مهرماه مجددا دریافت خواهند کرد.

با این حال آنچه که پیش از واریز یارانه مهرماه از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شد از این حکایت داشت که حدود ۸۵ درصد افرادی که حساب‌های بانکی آنها دچار اختلال بوده اقدامات لازم را انجام داده و مشکلی در پرداخت یارانه ندارند. براین اساس یارانه مهرماه و شهریورماه واریز می‌شود. اما آنچه اتفاق افتاد نشان داد یارانه مهرماه فقط واریز شده است.

با این وجود سازمان هدفمندی یارانه‌ها به تازگی اعلام کرده است که از آنجا که فرآیند محاسبه و پرداخت یارانه ها مطابق قانون فرایندی ماهانه است، تعداد بسیار کمی از ۲۴ میلیون خانوار دریافت کننده یارانه نقدی، یعنی جمعیتی کمتر از ۱۰ هزار نفر که کمتر از ۰.۰۴ درصد سرپرستان خانوار هستند در زمان محاسبه نهایی و واریز یارانه ماهانه، موفق به معرفی شماره حساب معتبر نمی شوند که اصطلاحا به آن “رد حساب” می گویند که به منزله عدم وجود حساب بانکی معتبر در سامانه رفاهی است.

 سازمان هدفمندی تاکید دارد که مطابق قانون، یارانه شهریور ماه  برای آنها محاسبه و در نتیجه واریز نمی‌شود و بدیهی است به محض معرفی شماره حساب بانکی معتبر از سوی این سرپرستان خانوار، مجددا در لیست پرداخت یارانه قرار خواهند گرفت. اما این امر به معنی واریز یارانه ماه یا ماه‌هایی که شماره حساب معتبر نداشته‌اند نیست، چون براساس ماده (۱۰) آیین نامه اجرایی ماده (۷) قانون هدفمند کردن یارانه ها مجوز قانونی برای این موضوع وجود ندارد.

این در حالی است که عدم واریز یارانه شهریور ماه برخی خانوارها با واکنش‌های متفاوتی همراه بود و در مواردی گفته می‌شود که اختلال در سامانه دلیل واریز بوده و چند هزار خانوار یارانه را دریافت نکرده‌اند.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا