انرژی

خادمی: تصمیمات غیر کارشناسی در حوزه آب عواقب جبران ناپذیری به دنبال دارد

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که تجربه نشان داده اتخاذ تصمیماتی بدون پشتوانه علمی در حوزه آب، اکوسیستم منطقه را برهم زده و عواقب جبران ناپذیری برجای می گذارد.

هدایت الله خادمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به طرح موضوع انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی، بیان کرد: تجربه نشان داده دست بردن در محیط زیست بدون انجام مطالعات کارشناسی آسیب‌های جبران ناپذیری را برجای می‌گذارد. دریاچه خزر بزرگ‌ترین دریاچه بسته دنیا است و البته سایر کشورهای همجوار آن نظیر روسیه و آذربایجان با مطالعات کارشناسی استفاده بهینه‌ای از این دریاچه از قبیل برداشت نفت دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی نیز باید با مطالعات کارشناسی همه جوانب زیست محیطی آن سنجیده شود. از سوی دیگر باید هدف این انتقال آب نیز مورد توجه قرار گیرد. اگر هدف برای کشاورزی باشد، باید در نظر گرفت که کشاورزی در این حوزه برای ما صرفه اقتصادی ندارد.

همچنین بخوانید

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس تصریح کرد: بنده شخصا با انتقال آب بین حوزه ای و از یک استان به استانی دیگر مخالف هستم. تجربه نشان داده اثرات زیست محیطی که بر جای می ماند به مراتب بیشتر از فوایدی است که از این انتقال نسیب استان‌ها می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در بحث کارون ما این تجربه را داریم که انتقال آب بدون پشتوانه کارشناسی باعث برهم خورد اکوسیستم منطقه و خشک شدن برخی از نواحی و درگیر شدن استان با ریزگردها شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تصمیمات غیر کارشناسی بعضا عواقب جبران ناپذیری را برجای می گذارد، گفت: در خصوص انتقال آب از خزر به فلات مرکزی نیز مطالعات علمی و کارشناسی ضروری است. از سوی دیگر اهداف انتقال آب نیز باید مورد بحث قرار گیرد به عنوان مثال آمایش سرزمینی در فلات مرکزی ایران به گونه ای نیست که برای کشاورزی مناسب باشد. 

وی در پایان افزود: یا بعضا شاهد هستیم که در فلات مرکزی صنایع آب بر مستقر شده اند و اکنون به دنبال راهکاری برای تامین آب این صنایع هستیم که این امر غیر منطقی است. اهداف انتقال آب نیز باید مورد بحث کارشناسی قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا