صنعت، معدن، تجارت

معافیت یک ماهه واردکنندگان از هزینه انبارداری در بندر چابهار

یک مقام مسئول از معافیت هزینه انبارداری واردکنندگان در مناطق آزاد خبر داد و گفت: مالیات بر ارزش افزوده در بندر چابهار کاهش ۶۰ درصدی را خواهد داشت.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، علی رجبی مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار صبح امروز در جلسه شورای توسعه بندر چابهار که در وزارت صنعت برگزار شد، با بیان اینکه در مدت کوتاه تمرکز دستگاه های اجرایی در توسعه بندر چابهار نتایج خوبی حاصل شده است، گفت: هفته گذشته بازدیدی از انبارهای قدیمی بندر چابهار صورت گرفته که بر این اساس مشخص شده انبار منطقه پر از کالا بوده و اشتغال برای افراد دارای پایین ترین سطوح درآمدی حاصل شده است به این معنا که بسیاری از دهک های پایین این منطقه دارای شغل شده اند.

مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار افزود: برای اولین بار پس از چند سال نتیجه عملی در توسعه چابهار حاصل شده است و این در شرایطی است که سال ۸۳ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اولین سفر یکی از خطوط خود را با ۱۹ کانیتر از بندر عباس به بندر چابهار صورت داده و تا پایان همان سال در هر خط ۵۰۰ کانتینر بار به چابهار آورده است.

این مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار  افزود: بندر چابهار قابلیت انتقال کالا و ایجاد رضایتمندی برای فعالان اقتصادی را دارد و به همین دلیل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از این امکانات استفاده کرده و در سایر بنادر خط فیلری مشابهی را ایجاد کرده است و باراها اعلام شده می تواند از فرصت چابهار برای توسعه بنادر کوچک هم استفاده کند.

رجبی در ادامه به ارائه تسهیلات ویژه برای وارد کنندگان کالا در بندر چابهار خبر داد و گفت: بر اساس مصوبات هیات دولت در سال ۹۲ مقرر گردیده تا تسهیلاتی به بخش واردات ارائه شود که اصلی ترین آن کاهش پنج درصدی سود بازرگانی کالاهایی است که حقوق ورودی بالای ۱۵ درصد دارند.

معاون سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: کاهش ۶۰ درصدی مالیات بر ارزش افزوده، کاهش ۳۰ تا ۶۰ درصدی عوارض پرداختی به سازمان هلال احمر، تخفیف ۳۰ درصدی در تخلیه و بارگیری کانتینر و کالا از جمله مزیت هایی است که در بندر چابهار اعمال می شود.

به گفته رجبی در مورد کالاهای فله تخفیف انبارداری تا ۶۰ درصد نسبت به سایر بنادر ایران وجود دارد و خود مناطق آزاد تا یک ماه واردکنندگان را از پرداخت هزینه انبارداری معاف کرده است.

عضو شورای توسعه بندر چابهار خاطرنشان کرد: سال قبل ۸۰۰ میلیون دلار کالا از میسر منطقه آزاد چابهار حمل شده که توسعه حمل بار از این مسیر را رقم زده است. ضمن اینکه اگر ظرفیت و امکانات منطقه را توسعه دهیم بخش خصوصی و دولتی ترغیب می شوند مستقیما کالای خود را به چابهار بیاورند.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ هکتار انبار در دست ساخت داریم که دو هکتار انبار خالی هم اکنون برای کالاهای وارداتی فله وجود داشته و فضای خوبی برای تخلیه کانتینر فراهم شده است ضمن اینکه با توجه به هماهنگی صورت گرفته پیشنهاد می گردد کرایه حمل برابر با بندرعباس در نظر گرفته شود تا بتوان توسعه واردات و صادرات را در بندر چابهار صورت داد.

وی گفت: اگر کشتیرانی تنها شش ماه این خط را فعال نگه دارد صادرات و واردات در این بندر رونق خواهد گرفت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا