انرژی

احمدی لاشکی: وزیر نیرو با انتقال آب خزر مخالفت کند استیضاح نمی‌شود

نماینده نوشهر گفت که وزیر نیرو در جلسه با متقاضیان استیضاحش به صورت تلویحی در مورد موضوع انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی اعلام نظر کرد.

قاسم احمدی لاشکی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه استیضاح کنندگان وزیر نیرو گفت: بعد از طرح استیضاح وزیر نیرو در محورهای مختلف و مشخصا موضوع انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی رئیس مجلس آقای وکیلی را  از هیات رئیسه مسئول برگزاری نشستی با حضور متقاضیان استیضاح، وزیر نیرو، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استانداران استانهای مازندران، گیلان و گلستان و روسای مجامع نمایندگی نمایندگان این سه استان کرد. این جلسه روز گذشته برگزار شد که بنده به عنوان نماینده استیضاح کنندگان در این جلسه حضور داشتم؛ البته از بین استانداران فقط استاندار مازندران در این جلسه حاضر بود.

وی توضیح داد: طبق مباحث مطرح شده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای اعلام کرده که مجوز انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی داده شود تا ظرف یک ماه بعد از آن ارزیابی زیست محیطی صورت گیرد. ما این کار را غلط می‌دانیم چون اول باید ارزیابی و نظر کارشناسی انجام شود و بعد در صورت وجود ادله کافی مجوز زیست محیطی صادر شود؛ وقتی چنین ارزیابی صورت نگرفته اساسا صدور مجوز هم معنایی ندارد.

همچنین بخوانید

احمدی لاشکی  با این ادعا که دست‌های دیگری در انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی مطرح است و این کار مبنای علمی و کارشناسی ندارد گفت: ما فکر می‌کنیم که به دلیل فشار رئیس جمهور می‌خواهند این پروژه را انجام دهند که وزیر نیرو و سازمان محیط  زیست موافق آن نیستند و به همین دلیل مدام توپ را در زمین یکدیگر می‌اندازند؛ حال این که نتیجه نهایی این کار تخریب محیط زیست و آسیب به اقتصاد و حوزه‌های امنیتی و اجتماعی است.

نماینده نوشهر در توضیح نتیجه این جلسه گفت: آقای وزیر اعلام کرد که باید سازمان محیط زیست نظر کارشناسی خود را درباره‌ موافقت یا مخالفت با اجرای این پروژه و یا موافقت مشروط اعلام کند که ما معتقدیم موافقت مشروط قابل قبول نیست یا محیط زیست این کار را درست می‌داند و یا اینکه آن را باعث آسیب زدن به محیط زیست اعلام می‌کند.

وی افزود:‌ وزیر در این جلسه اعلام کرد هنوز سازمان محیط زیست نامه ارزیابی زیست محیطی برای انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی را ارائه نکرده است؛ ایشان در لفافه تاکید داشت که این پروژه قابلیت اجرایی ندارد. ما از وزیر خواستیم این موضوع را به صورت مکتوب اعلام کند که در این صورت استیضاح کنندگان منصرف می‌شوند. در غیر این صورت ما در روز ۱۲ آبان یعنی اولین جلسه بعد از تعطیلات مجلس استیضاح را دنبال کرده و از هیات رئیسه می‌خواهیم طبق آیین نامه و سوگندشان آن را اعلام وصول کنند.

احمدی لاشکی در پایان گفت: تاکید ما این است که باید کارشناسان غیر دولتی درباره‌ی پروژه‌ انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی نظر دهند. اگر آنها و ان‌جی‌اوها این کار را کارشناسی بدانند ما این کار را قبول می‌کنیم. در غیر این صورت آن را قابل قبول نمی‌دانیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا