امور زیربناییراه و ساختمان

دولت به‌تنهایی قادر به حل مسائل و مشکلات سکونت‌گاه‌های غیررسمی نیست/ دولت تلاش کرده انگیزه مهاجرت را در بین مردم کاهش دهد

سیدمحمد پژمان، نوسازی بافت‌های فرسوده شهری را نیازمند مدیریت هوشمند و عزم ملی خواند و گفت: تصمیم گیری در بهره برداری از اراضی و مستغلات شرکت بازآفرینی شهری ایران به هیئت اجرایی بازآفرینی شهری استان‌ها واگذار شد تا روند نوسازی بافت های فرسوده سرعت بیشتری یابد.

به گزارش آرمان اقتصادی از وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان البرز با اشاره به اینکه در گذشته مراکز خدمات‌رسان شهری و موضوعات مربوط به اشتغال در مراکز شهرهای بزرگ، متمرکز بوده‌اند، گفت: انتقال و جابجاشدن جمعیت، بدون برنامه‌ریزی اصولی و مناسب باعث اختلال در زندگی مردم و جامعه می‌شود.

وی افزود: اگر مدیریت شهری قادر نباشد در روند جابجایی و مهاجرت جمعیتی تاثیرگذار باشد، باید به سمت جلوگیری از مهاجرت جمعیت حرکت کند.

پژمان با اشاره به اینکه جابجایی‌های بدون برنامه‌ریزی، باعث خالی‌شدن جمعیت در یک منطقه می‌شود و  این امر به نفع و صلاح آمایش سرزمینی کشور نیست، گفت: مهاجرت و جابجایی‌های جمعیتی بدون اراده و بدون مطالعه، مشکلات و گرفتاری‌های زیادی برای جامعه به همراه دارد.

وی با اشاره به این‌که دولت در چهار دهه گذشته با فراهم کردن امکانات رفاهی و خدماتی در روستاها و شهرهای کوچک تلاش کرده است تا انگیزه جابجایی در بین مردم را کاهش دهد و مهاجرت را معکوس کند، گفت: متاسفانه تاکنون مهاجرت معکوس در کشور اتفاق نیفتاده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، افزود: متاسفانه در گذشته به خاطر تفکیک اراضی و ساخت و سازهای غیرمجاز توسط مهاجران، امروزه شاهد تعداد زیادی از جمعیت و ساخت بناها در حاشیه شهرها هستیم.

پژمان با اشاره به اینکه استان البرز در کریدور تمامی فعل و انفعالات استان‌های غربی و شمالی قرار دارد، گفت: استان البرز به‌دلیل همجواری با استان تهران، جذابیت زیادی برای اشتغال‌زایی دارد.

 وی با اشاره به این‌که استان البرز نیازمند یک مدیریت هوشمند، هوشیار و به‌روز است گفت: مدیران استان باید با تسلط به اوضاع، نیازهای گروه‌ها و جوامع مخاطب در استان را مشخص و متناسب با آن‌‌ها برنامه‌ریزی کنند.

دولت به‌تنهایی قادر به حل مسائل و مشکلات سکونت‌گاه‌های غیررسمی نیست

پژمان با بیان این‌که دولت به تنهایی قادر به حل مسائل و مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی نیست، گفت: ما در وهله اول باید هوشیار باشیم و اجازه ندهیم که مهاجرت و به‌تبع آن سکونتگاه‌های غیررسمی افزایش پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: بافت‌های فرسوده شهری مجموعه‌ای از مشکلات متعدد در همه زمینه‌ها است که نیازمند یک مدیریت هوشمند و عزم ملی است.

مدیران شهری باید از راه حل‌های محلی نیز برای پیشبرد بازآفرینی شهری  استفاده کنند

پژمان با بیان این‌که مدیران شهری باید از راه حل‌های محلی نیز برای پیشبرد کار بازآفرینی شهری استفاده کنند، گفت: با قواعد، فرمول‌ها و سیاست‌های عمومی و کلی دولتی همیشه نمی‌توان مسائل و مشکلات را حل کرد.

وی با بیان اینکه بناها در بافت‌های ناکارآمد شهری باید مقاوم شوند، گفت: در کنار مقاوم‌سازی بناها، باید مشکلات و معضلات زیرساختی و روبنایی در بافت‌های ناکارآمد شهری مرتفع شود.

در محلات هدف بازآفرینی شهری باید مطالعات تفصیلی دقیق اجرایی صورت گیرد

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این‌که در گام اول در محلات هدف بازآفرینی شهری باید مطالعات تفصیلی دقیق اجرایی صورت گیرد، گفت: مهندسان مشاور باید مطالعات دقیق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در محلات هدف داشته باشند تا سرانه خدمات و  امکانات در این محلات به وضعیت نسبی مطلوب برسد و بتوانند رضایت‌مندی ساکنان را کسب نمایند.

وی اظهارداشت:  مطالعات اقتصادی، پروژه‌های بازآفرینی شهری باید شرایطی ایجاد کند که از نظر کیفیت زندگی و اقتصادی ساکنین محلات هدف بازآفرینی شهری  را در وضعیت مطلوب قرار دهند و به وضعیت پایداری افراد و خانوارها در این مناطق کمک کنند.

پژمان گفت: بافت‌های ناکارآمد شهری باید به سطحی از برخورداری ارزش، منزلت شهری، اجتماعی برسند که ارزشمند شوند تا براساس آن کیفیت زندگی در محلات ناکارآمد شهری افزایش یابد.

مدیران شهری باید مهندسان مشاور باتجربه و توانمند در امر بازآفرینی را در کنار خودشان داشته باشند

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه مدیران شهری باید مهندسان مشاور با تجربه و توانمند در محلات هدف بازآفرینی شهری در کنار خودشان داشته باشند، تاکیدکرد : باید گروه طراح و برنامه ریز به صورت دائم و به عنوان اتاق فکر در کنار مدیران شهری قرار گیرند که هر زمان در شهر مسائل و مشکلی پیش آید، راهکارهای مناسب ارائه دهند.

وی با بیان این‌که برنامه‌های جامع تفصیلی عملیاتی و اجرایی، به عنوان مهم‌ترین سند مدیریت شهری تلقی می‌شود، گفت: مدیران شهری برای هر هزینه‌ای در شهر پول دارند اما برای تشکیل اتاق فکر، مطالعه و غیره پول ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تشکیل هیئت‌های اجرایی بازآفرینی شهری در استان‌‌ها گفت: هیئت اجرایی بازآفرینی شهری استان‌ها متشکل از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی و شهردار است و هرگونه تصمیم‌گیری در زمینه بازآفرینی سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد برعهده این هیئت‌ها خواهد بود. البته فعالیت این هئیت‌ها زیر چتر استاندار است.

وی با بیان این‌که شهرداران به عنوان عمود خیمه هر شهر محسوب می‌شوند، گفت: اساسا مدیریت شهرها با شهرداری‌ها است و اگر دولت در کنار شهرداری‌ها قرار گرفته‌، نقش حمایتی و پشتیبانی را دارد.

هیئت‌های اجرایی بازآفرینی باید پروژه‌های بازآفرینی شهری را با اولویت‌بندی عملیاتی کنند

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: هیئت‌های اجرایی بازآفرینی شهری در محدوده‌ها و محله‌های هدف نوسازی شهری، باید پروژه‌های بازآفرینی شهری را با اولویت‌بندی عملیاتی کنند.

وی با بیان این‌که انجام پروژه‌های بازآفرینی شهری بستگی به مشارکت جدی ساکنین دارد، گفت: تا زمانی که اراضی در بافت‌های ناکارآمد شهری ارزش پیدا نکند،ساکنان و سرمایه‌گذاران، راغب به نوسازی و سرمایه‌گذاری نخواهند بود.

به‌نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، پژمان در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه مدیران شهری باید از تمامی ظرفیت مطالعه و مهندسان مشاور برای اقتصادی کردن پروژه‌های بازآفرینی شهری و ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان استفاده کنند،گفت: دولت تمامی ظرفیت‌های خود را برای اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری در اختیار هیئت‌های اجرایی بازآفرینی شهری در استان‌ها قرار داده است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا