بورسبورس اوراق

بازار سهام مستعد فرصت‌های بی‌شمار سرمایه‌گذاری/ معرفی و آموزش ابزارهای معاملاتی نیازمند توسعه است

مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس گفت: بازدهی در بازار سرمایه را باید برای دوره های بیش از یک سال در نظر بگیریم و صبر و تحمل برای صنعتی که قرار است خدمتی در بازار سرمایه ارائه کند باید حداقل پنج ساله باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سنا، محمدرضا معتمد مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، در خصوص تاریخچه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه تا توسعه و رشد این صندوق ها بیان داشت: فلسفه ایجاد صندوق‌ها در همه جای دنیا استفاده از مدیریت تخصصی، گردآوری منابع خرد و هم افزایی است که این موارد در فرصت های سرمایه گذاری که در بازار سرمایه به وجود می آید وجود دارد. ما هم از سایر بازارهای دنیا مستثنی نیستیم، فرصت های سرمایه گذاری بسیار مناسب در بازار ما وجود دارد که با استفاده از هم افزایی منابع خردی که در صندوق های سرمایه گذاری و توان رقابتی که برای صندوق های سرمایه گذاری ایجاد می کند این فرصت را به انبوه سرمایه گذاران می دهد که بازدهی مناسب تری نسبت به زمانی که خودشان به تنهایی در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنند داشته باشند.

وی در خصوص تاریخچه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری گفت: نخستین صندوق سرمایه گذاری بر اساس قانون از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد و سال ۸۸ اصلاحاتی در قانون ایجاد شد، به طوری که سرمایه‌

گذاری صندوق ها در حوزه بازار سرمایه از مالیات معاف شد که این هم یک مزیت نسبی بود. از آن زمان ایجاد صندوق ها، جذب سرمایه گذار و تنوع در این حوزه شتاب مناسبی گرفت. اکنون حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان منابع در ۲۱۹ صندوق سرمایه گذاری مختلف و فعال در بازار سرمایه وجود دارد.

معتمد با اشاره به انواع صندوق ها توضیح داد: این صندوق ها به صندوق های با درآمد ثابت، مختلط، سهامی، اختصاصی بازارگردانی، مبتنی بر کالا، زمین و ساختمان، پروژه، جسورانه، خصوصی و صندوق در صندوق تقسیم می شوند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در ادامه بیان داشت: اصولا در بازار سرمایه بازدهی را باید برای دوره های بیش از یک سال در نظر بگیریم و بازه زمانی صبر و تحمل برای صنعتی که قرار است خدمتی در بازار سرمایه ارائه کند باید حداقل ۵ ساله باشد. از آن جایی که افرادی که در بازار سرمایه کار می کنند اصطلاحاً آدم های گرانی هستند، در برخی از شهرستان ها بابت گسترش نفوذ سرمایه گذاری با کمبودهایی مواجه هستیم.

معتمد گفت: با توجه به چنین محدودیت‌هایی، دوره کسب بازدهی در برخی از شهرستان های کشور طولانی تر خواهد بود، از همین رو نیازمند آموزش و معرفی بیشتر ابزارها هستیم. وجود کارگزار و شرکت تأمین سرمایه برای معرفی و ارائه ابزارهای نوین مالی در این شهرها الزامی است تا به مردم درخصوص نحوه ورود به بازار از طریق صندوق های سرمایه گذاری مشاوره دهد.

وی در ادامه با اشاره به ضریب نفوذ مناسب بازار سرمایه در مراکز استان های بزرگ و صنعتی تصریح داشت: ضریب نفود بازار سرمایه در شهرهای بزرگ مانند تهران، مناسب است اما، در کل کشور با چنین نقیصه ای مواجه هستیم چون بازدهی زیرساخت های بازار سرمایه بیش از یک سال است و سرمایه گذار نیاز دارد تا دوره ای را صبر کند تا نتایج سرمایه گذاری را ببیند و نیاز دارد تا این خدمات را در محل اقامت خود در شهرهای مختلف کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: در این ۱۲ سال سعی کرده ایم ضریب نفوذ صندوق ها را در میان سرمایه گذاران افزایش دهیم، اما همچنان محدودیت هایی داریم. به نظرم باید از طریق فضاهایی غیر از فضای فیزیکی مانند فضاهای مجازی آموزش و فرهنگ سازی صورت بگیرد تا این افراد از طریق استفاده از ابزارهای غیر مستقیم مانند صندوق های سرمایه گذاری و سبدهای اختصاصی که در شرکت های سبدگردان وجود دارند، وارد بازار سرمایه شوند. مدیران این شرکت های سبدگردان به درستی منابع را سرمایه گذاری کنند و مدیر با توجه میزان ریسک سرمایه گذار، تشخیص می دهد که غیر مستقیم از طریق یونیت های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کند یا مدیریت وجوه را به عهده بگیرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا