انرژی

موسوی: باید اجازه داد طرح‌های انتقال آب مسیر مطالعات کارشناسی را طی کند

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که طرح‌های انتقال آب باید مسیر علمی و کارشناسی را طی کرده و با دلایل کارشناسی در مورد آنها تصمیم گیری شود.

سید ابوالفضل موسوی بیوکی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به طرح موضوع انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی، بیان کرد: ایران یک کشور کم آب است و برای ادامه حیات باید با تدبیر در تامین آب کشور گام برداریم. آب را می توان از سه طریق در کشور انتقال داد. یکی انتقال بین حوزه ای است که در این حالت از یک استان به استان دیگر آب فرستاده می شود.

وی در ادامه اظهار کرد: حالت دوم انتقال از آب‌های آزاد یعنی دریای عمان و دریای خلیج فارس به استان‌ها است. بر اساس مطالعات انجام شده انتقال آب از دریای عمان به لحاظ زیست محیطی مشکلی ندارد. اما بر اساس مطالعات انجام شده غلظت آلودگی و شوری آب دریای خلیج فارس بالا بوده و برای انتقال آب چندان مناسب نیست.

همچنین بخوانید

نماینده مردم یزد در مجلس تصریح کرد: بر اساس مطالعات انتقال آب از دریای خلیج فارس مشکلات زیست محیطی دارد و به صرفه نیست به فلات مرکزی انتقال داده شود.  حالت سوم نیز انتقال آب از دریاچه خزر که یک دریاچه بسته محسوب می شود به استان‌هاست.

وی در ادامه تاکید کرد: از نظر بنده برداشت آب از دریای خزر بلامانع است اما پیش از هر اقدامی باید در این زمینه مطالعات کارشناسی انجام شود و سپس در این راستا گام برداشت. بر اساس آمار بالای چهار میلیارد متر مکعب آب جاری وارد دریای خزر شده و برداشت مقدار معینی آب از آن به نظر نمی‌رسد که مشکل ساز باشد.

وی افزود: امروز این سوال مطرح است که آیا امکان برداشت آب از دریای خزر وجود دارد یا نه؟ باید اجازه داد با انجام مطالعات کارشناسی به این سوال پاسخ داده شود. این سوال باید به طور کارشناسی و از همه جوانب بررسی شود. اگر هم پاسخ این سوال مثبت باشد ابتدا باید آب استان‌های شمالی تامین شود و اگر به صرفه بود به سایر استان‌ها نیز انتقال داده شود. اینکه کلا اجازه بررسی کارشناسی این موضوع را ندهیم، غیر منطقی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا