تجارتصنعت، معدن، تجارتگردشگری

حسینی: مرزهای ایران و عراق باز شد

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: «بعد از فروکش کردن اعتراضات در عراق و کاهش تعطیلات و راه افتادن کارها، امید به بهبود روند صادرات است. »

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در رابطه با وضعیت صادرات به عراق با توجه به ناآرامی‌های پیش آمده در کشور عراق اظهار داشت: «از روز شنبه گذشته مرزها راه افتاده و حدود ۱۴۰ کامیون عراقی از مرز شلمچه بار به عراق رفته است. تناژ باری هم که از مرز شلمچه به عراق رفته، ۳ هزار و ۲۰۰ تن بار بوده است. »

وی افزود: «همچنین از مرز چزابه ۳ هزار و ۲۰۰ تن بار به عراق رفته که ۱۶۵ ماشین باری بوده است. باری که از مرز چزابه به عراق رفته، میوه و تره‌بار، موادغذایی و مصالح ساختمانی بوده است. »

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان این‌که خوشبختانه روز شنبه مرز مهران فعال بوده و حدود ۴ هزار تن بار از این مرز به عراق رفته است و عمدتا کالاهایی چون کاشی و سرامیک و محصولات فلزی را در برمی‌گرفته است، تصریح کرد: «مرز خسروی نیز فعال بوده و تعطیل هم نشده است. از این مرز ۵ هزار و ۶۰۰ تن بار به عراق رفته و به همین میزان بار از مرزهای اقلیم کردستان صادر شده است. »

حسینی متذکر شد: «خوشبختانه مرزهای اقلیم کردستان با توجه به ناآرامی‌ها تعطیل نبوده و مشکلی وجود نداشته و راهپیمایی و اعتراضات در این اقلیم دیده نمی‌شده است. »

وی عنوان کرد: «در عین حال، کمپین‌های علیه کالاهای ترکیه در کردستان عراق راه افتاده است. این مساله باعث شده که بازار صادراتی ایران در این منطقه بهبود پیدا کند و گرایش به خرید کالای ایرانی افزایش پیدا کرده است. »

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد: «بر این اساس، یک بخشی از نگرانی ما رفع شده است؛ ضمن این‌که بخشی از صادرات ایران، صادرات برق و گاز است که تابع تحولات عراق نبوده و مشکلی برای ما ایجاد نشده است. »

حسینی یادآور شد: «صادرات در این حوزه نه‌تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه با توجه به خط جدیدی هم که از بصره و نجف برای گاز کشیده شده، صادرات گاز به این کشور افزایش خواهد یافت. »

وضعیت بازگشت ارز حاصل از صادرات از عراق

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات از عراق گفت: «مشکل در این حوزه حل شده است. یک سیستمی با همکاری بانک مرکزی طراحی شده و صادرکنندگان ارز خود را تحویل می‌دهند و مراکزی نیز مشخص شده که صادرکنندگان ریال خود را دریافت کنند. »

حسینی افزود: «در سامانه نیما نیز رفع تعهد می‌شود. و در حال حاضر صادرکنندگان مشکلی ندارند. »

وی در پاسخ به این پرسش که ناآرامی‌های عراق، صادرات کدام گروه‌های کالایی را تهدید می‌کند؟ تصریح کرد: «تا روز شنبه که مرزهای مهران و چزابه باز نشده بود، بازار میوه و تره‌بار و لبنیات ایران در عراق دچار مشکل شده بود. ولی از روز شنبه که مرزها باز شده، کامیون‌های عراقی برای صادرات آمده‌اند. »

دبیرکل اتاق مشتریک بازرگانی ایران و عراق متذکر شد: «تا پیش از این، مرزهای مهران و چزابه باز بود، ولی تعداد کامیونی که بار حمل می‌کرد، بیشتر از ۳۰، ۴۰ کامیون نبود. »

حسینی عنوان کرد: «به نظر می‌رسد اوضاع آرام‌تر شده؛ هم طرف بصره این‌گونه بوده و هم استان‌های دیگر. در حال حاضر عمده اعتراضات به کربلا و بغداد محدود شده و بخشی از اعتراضات نیز به اطراف بندر ام‌القصر، بندری در جنوب غربی عراق برمی‌گردد که آن هم مساله‌ساز شده و امکان تخلیه کالا و پهلوگیری کشتی‌ها در این بندر وجود ندارد. »

وی تصریح کرد: «این هم باز یک فرصت برای کالاهای ایرانی خواهد بود و باعث می‌شود نیاز بازار عراق به کالاهای ایرانی افزایش یابد. »

حجم تجارت ایران و عراق

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره حجم تجارت ایران و عراق گفت: «آمار تجارت ۷ ماهه ایران و عراق هنوز منتشر نشده است. اما در ۶ ماهه اول امسال حدود ۴ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار میزان صادرات بوده است. »

حسینی افزود: «با توجه به این‌که ارزش‌های پایه کالاهای صادراتی ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده، اما باز هم ۲ درصد افزایش صادرات داشتیم. »

وی درباره روند آتی صادرات ایران به عراق، تصریح کرد: «بعد از فروکش کردن اعتراضات در عراق و کاهش تعطیلات و راه افتادن کارها، امید به بهبود روند صادرات است. »

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد: «به‌هرحال در ۶ ماه اول سال با توجه به محرم، اربعین، تعطیلات عید فطر و نوروز، در ایران و عراق خیلی فضای کاری وجود نداشته است. قاعدتا از الان به بعد باید شاهد افزایش صادرات کالاهای ایرانی به عراق باشیم. »

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا