بورسبورس اوراق

عقب‌گرد ۲۵۰ واحدی شاخص کل بورس/ ترمز نوسان‌گیرها در سربالایی بازار سهام

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی،

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۹ تیرماه ۹۵ با کاهش ۲۵۰ واحدی به رقم ۷۳ هزار و ۹۴۰ واحد ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۳۱ واحدی به عدد ۱۳ هزار و ۷۴۳ واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور اما با کاهش ۲۹۷ واحدی عدد ۸۳ هزار و ۳۳ واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش ۲۴۳ واحدی به رقم ۵۱ هزار و ۴۰۳ واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش ۱۳۹ واحدی عدد ۱۶۳ هزار و ۶۸۱ واحد را به نمایش گذاشت.

همچنین بخوانید

امروز همچنین شاخص کل فرابورس آی‌فکس با کاهش ۳ واحدی به رقم ۷۷۵ واحد رسید. براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با ۵۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس با ۴۱ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با ۳۹ واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس داشت. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت سایپا با ۵۰ واحد، تاپیکو با ۱۶ واحد و بانک صادرات با ۹ واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۲۷۱ میلیارد و ۹۸۳ میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۴۴۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۹۰ هزار و ۱۷ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز، نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، ایرکا پارت صنعت، لوله و تجهیزات سدید، تسه تیرماه ۹۳ از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کاشی و سرامیک حافظ، ذغال سنگ نگین طبس، نفت سپاهان، صنعتی نیرو محرکه بازگشایی شدند.

امروز در نماد معاملاتی بانک صادرات ایران بیش از ۵۷ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵.۵ میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی شرکت منتقل شد.

در نماد معاملاتی صنعتی-دریایی ایران اما امروز بیش از ۱۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳.۵ میلیارد تومان کد به کد شد.

براساس این گزارش امروز بازار سهام شاهد تقویت تدریجی حجم و ارزش معاملات سهام بود. بازاری که با وجود بروز نشانه‌هایی از ورود ضعیف نقدینگی همچنان محل جولان نوسان‌گیرها و سهامداران کوتاه مدت نگر است. بازار سهام یک روز پس از اعلام کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در حالی انتظار می‌رفت که با واکنش مثبت نماگرهای منتخب خود روبرو باشد که تلاش معامله‌گران کوتاه مدت نگر برای شناسایی بازدهی کسب شده در روزهای گذشته باعث شد تا نماگرهای بورس در آخرین روز معاملاتی این هفته قرمزپوش شوند. با این همه همچنان تقاضای عمده سهام از سوی سهامداران حقیقی در کنار تقویت ضعیف خریداران حقوقی در گروه‌های پیشروی بازار از جمله خودرویی‌ها و بانک‌ها و آن دسته از صنایعی که از بابت کاهش نرخ سود بانکی منتفع می‌شوند، ادامه دارد.

امروز در گروه قندی‌ها نیز به‌ تبع خبر کمیاب شدن شکر در بازار عمده‌ فروشی صف خریدهای ضعیفی شکل گرفت که به نظر می‌رسید با توجه به اقدامات حاکمیتی کشور در زمینه تنظیم بازار صف‌های شکل‌ گرفته دوام چندانی نداشته باشد.

امروز در گروه فلزات اساسی اما ملی سرب و روی ایران به پشتوانه تقاضای پر حجم حقیقی‌ها با صف خرید پایدار در پایان معاملات امروز روبرو شد.

امروز همچنین نماد معاملاتی ذوب‌آهن اصفهان در حالی با واگذاری صف خرید سنگین خود روبرو شد که انتشار نامه جعلی منتسب به این شرکت در شبکه‌های مجازی به محل مناقشه میان سهامداران این شرکت تبدیل شده است.

امروز بازار سهام بازاری متعادل بود که ورود و خروج نوسان‌گیران باعث شد تا شاخص کل بورس روی مدار اصلاح قرار گیرد. بازاری که این روزها با تقویت حجم و ارزش معاملات روبرو شده و به نظر می‌رسد به آرامی در حال جمع‌آوری سهام ارزان است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا