صنعت، معدن، تجارت

مهلت ۱۵ ماهه برای راه‌اندازی سامانه مودیان/جریمه عدم عضویت چیست؟

مطابق با قانون«پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان»، سازمان امور مالیاتی ۱۵ ماه برای راه‌اندازی سامانه مودیان مهلت دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سیزدهم آبان ماه، رئیس جمهوری قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که در مجلس به تصویب رسید را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

این قانون شامل ۶ فصل تحت عناوین تعاریف، تکالیف اشخاص مشمول، تکالیف سازمان، دستگاه ها و مراجع ذی ربط، تشویق ها و تسهیلات، ضمانت های اجرایی و نظارت بر اجرا بوده و ۲۹ ماده دارد.

در فصل اول عناوینی همچون پایانه فروشگاهی، سامانه مودیان، حافظه مالیاتی، صورتحساب الکترونیکی، اشخاص مشمول و مواردی نظیر آن تعریف شده است.

در فصل دوم که تکالیف مشمولان تشریح شده، یکی از مهم ترین ماده ها مربوط به الزام نصب پایانه فروشگاهی در خرده فروشی ها و واحدهای صنفی که ارتباط مستقیم با مصرف کننده نهایی دارند می شود، همچنین سازمان امور مالیاتی موظف است ظرف مدت ۱۵ ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، سامانه مودیان را راه اندازی و امکان ثبت نام مودیان در سامانه و صدور صورت حساب الکترونیکی را از طریق سامانه مذبور فراهم کند.

بانک مرکزی نیز باید با همکاری سازمان امور مالیاتی ظرف یک سال از ابلاغ قانون، به هر یک از پایانه های فروشگاهی کد یکتا اختصاص دهد.

در فصل سوم نیز که مربوط به سازمان، دستگاه ها و مراجع ذی ربط می شود بر محرمانه بودن اطلاعات سامانه مودیان (جز به حکم قانون) تاکید شده است.

در فصل تشویق ها و تسهیلات بر کسر معادل ۲۰ درصد از مالیات بر ارزش افزوده و یا یک درصد از فروش صاحبان مشاغل وصل شده به سامانه مودیان (هر کدام کمتر باشد) حداکثر تا ۶۰ میلیون تومان در هر دوره مالیاتی ظرف ۵ سال اول اجرای قانون تاکید شده است.

مصرف کننده نهایی که از پایانه فروشگاهی و شبکه پرداخت بانکی خرید کند، از هر ده صورت حساب الکترونیکی پرداخت شده، یک صورت حساب به صورت برخط قرعی کشی می شود و دو برابر آن چیزی را که مصرف کننده به عنوان مالیات بر ارزش افزوده در آن صورت حساب پرداخت کرده، به حساب شخص مسترد می شود.

ضمانت های اجرایی و جریمه های در نظر گرفته شده در صورت بروز تخلف نیز به شرح زیر است.

برای دریافت متن کامل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به اینجا مراجعه کنید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا