بورسبورس اوراق

ورق در بورس برگشت!

امروز خودرویی‌ها برخلاف روز گذشته اکثرا با کاهش قیمت روبرو شدند و به کاهش شاخص‌های بازار سرمایه دامن زدند؛ اخبار مربوط به تحولات منطقه و روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها از موضوعاتی است که سبب شده برخی بر اساس جو روانی حاکم بر بازار به داد و ستد بپردازند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در روزهای اخیر یکی از گروه هایی که تحولات بورس تاثیر بسزایی داشتند خودرویی ها بودند. درباره خبر افزایش سرمایه این شرکت ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها مدت هاست که صحبت های زیادی می شود و این اخبار روی فراز و فرود قیمت این سهم ها در روزهایی تاثیر گذار بوده است.

اما در کنار خودرویی ها دیگر گروه های اصلی از جمله گروه های صادرات محور فرازو و فرودهای زیادی داشتند. بسیاری معتقدند که این فراز و فرودها نه به دلیل افزایش یا کاهش تولید شرکت ها بلکه به دلیل موضوعات روانی و اخبارهای مرتبط با مسائل بین المللی و وضعیت اقتصادی ایران در منطقه است.

در هفته های اخیر گذشته شاخص اصلی بازار توانسته کانال ۳۰۰ هزار واحدی را پشت سر بگذارد و در بازه ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار واحدی نوسان کند. امروز نیز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۳۰۶۳ واحد افت کرد و به رقم ۳۰۲ هزار و ۷۹۵ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۹۱۲ واحد افت تا رقم ۸۵ هزار و ۳۳۹ واحدی پایین رفت. همچنین شاخص بازار اول و بازار دوم هر کدام به ترتیب ۲۱۲۶ و ۶۶۸۲ واحد کاهش یافتند.

امروز نمادهای بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی خارک و معدنی و صنعتی گلگهر به ترتیب ۱۸۶، ۱۲۱، ۱۰۴ و ۱۰۱ واحد تاثیر کاهشی روی شاخص‌های بازار داشتند.

علاوه بر این خودروهایی که روز گذشته به رشد شاخص‌های بازار کمک کردند، امروز در جهت عکس عمل کرده و شرکت‌هایی همچون ایران خودرو و سایپا تاثیر کاهشی روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند. همچنین در این گروه اکثر سهم‌ها با کاهش قیمت پایانی روبرو شدند.

گروه خودرو و ساخت قطعات در مجموع شاهد داد و ستد بیش از ۳۴۷ میلیون سهم و اوراق مالی به ارزش بیش از ۱۱۷ میلیارد تومان بودند.

معدود نمادهایی همچون نفت بهران، تاید واتر خاورمیانه و پالایش نفت تبریز سعی کردند شاخص‌های بازار سرمایه را تقویت کنند. در عین حال در گروه فلزات اساسی حجم معاملات به ۱۴۳ میلیون سهم و اوراق مالی رسید که ارزش آن بیش از ۱۳۲ میلیارد تومان بود. در این گروه فولاد مبارکه اصفهان بیشترین تاثیر را روی شاخص‌ها داشت و در مجموع نیز بیشترین سهم‌های این گروه با کاهش قیمت روبرو شدند.

در گروه محصولات شیمیایی ۱۰۷ میلیون سهم و اوراق مالی به ارزش کمتر از ۱۲۴ میلیارد تومان داد و ستد شد که در این گروه نیز بیشتر سهم‌ها روند کاهش قیمت را شاهد بودند.

امروز در بورس تهران ۱۲۰ سهم با رشد قیمت و ۲۲۹ سهم با افت روبرو بودند. در فرابورس ایران نیز ۹۱ سهم رشد و ۱۱۳ سهم افت قیمت را تجربه کردند.

ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از ۱۳۲۴ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۲.۷ میلیارد سهم و اوراق مالی بود.

آیفکس نیز با ۲۴ واحد افت روبرو شد و تا رقم ۳۸۶۹ پایین رفت. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۵۱۱ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات این بازار تا رقم ۵۷۵ میلیون سهم و اوراق مالی بالا رفت.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا