بورسفرابورس

تامین مالی ساختمان‌سازی با پذیره‌نویسی اوراق رهنی بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، انتشار اوراق رهنی بانک مسکن با هدف واگذاری تسهیلات فروش اقساطی بانک مسکن به نهاد واسط به‌منظور تامین مالی برای اعطای تسهیلات جدید از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران انجام می‌شود.

مبلغ کل اوراق ۳ هزار میلیارد ریال به صورت ۲ ساله با نرخ ۱۸.۵ درصد بوده و سود آن به صورت سه ماه یکبار پرداخت می‌شود؛ علاوه بر این، شرکت‌ تأمین بانک مسکن به عنوان بازارگردان و متعهد پذیره نویسی، بانک مسکن به عنوان ضامن و کارگزاری بانک مسکن به عنوان عامل فروش این اوراق معرفی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، مطالبات رهنی مبنای این اوراق مربوط به بیش از ۴۹ هزار پرونده تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن با ۱۴۴ قسط و نرخ ۱۳ تا ۱۵ درصد است. میانگین مبلغ تسهیلات بیش از ۲۰۵ میلیون ریال بوده و متوسط نسبت مبلغ تسهیلات به ارزش وثیقه، ۲۰ درصد است. همچنین مبلغ اقساط تسهیلات از ۸۵۰ هزار تا ۷ میلیون و ۵۳۱ هزار تعیین شده است.

همچنین، بازارگردانی اوراق «رهن۹۷۰۴» مبتنی بر حراج با دامنه نوسان روزانه ۱۰ درصد بوده و عرضه آن به صورت حراج تک قیمتی است ضمن آنکه تمامی دارایی‌های پشتوانه مطالبات رهنی، در زمان انتقال این مطالبات به میزان ۱۲۰ درصد تسهیلات یا اعیان (هر کدام کمتر باشد) تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا