امور زیربناییراه و ساختمان

راه‌آهن میانه-بستان‌آباد پایان آبان ماه افتتاح می‌شود/ کاهش ۵ ساعته سفر به تبریز با افتتاح خط جدید

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت با بیان اینکه راه آهن میانه- بستان‌آباد پایان ماه جاری افتتاح می‌شود، گفت:‌ با احداث خط جدید، طول مسیر راه‌آهن تبریز کاهش پیدا می‌کند به طوری که از تهران تا تبریز حدود ۱۱۴ کیلومتر مسیر کوتاه‌تر می‌شود و زمان سفر هم تا پنج ساعت کمتر خواهد شد.

عباس خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا از افتتاح راه‌آهن میانه- بستان آباد تا پایان ماه جاری خبر داد و گفت: راه‌آهن میانه – بستان آباد بخشی از کریدور ترانزیتی میانه- تبریز است که یکی از سه کریدور ریلی کشورمان است که شرق آسیا را به غرب آسیا و به اروپا متصل می‌کند.

وی درباره زمان اجرای پروژه اظهار داشت: این پروژه هم مانند سایر پروژه‌های ملی و کلان کشور دچار تطویل زمان در طول اجرا شد اما از سه سال گذشته وزارت راه و شهرسازی تمرکز جدی برای اجرای این پروژه داشت و توانستیم با اولویت‌گذاری پنج پروژه ریلی را در سال ۹۶ انتخاب و نسبت به احداث و بهر‌ه‌برداری آنها اقدام کنیم.

خطیبی ادامه داد: پروژه‌های راه‌آهن همدان، کرمانشاه، مراغه- ارومیه، قزوین- رشت و میانه- تبریز از مسیر جدید پنج اولویت وزارت راه برای تکمیل پروژه‌های ریلی بودند که چهار پروژه اول در سه سال گذشته به بهره‌برداری رسیدند و پایان ماه جاری هم آخرین اولویت در پروژه‌های ریلی بهره‌برداری می‌شود.

وی گفت: اردیبهشت ماه سال ۹۶ راه‌آهن تهران- همدان، اسفند ماه ۹۶ راه‌آهن ملایر- کرمانشاه، آبان سال ۹۷ راه‌آهن مراغه – ارومیه و اسفند ماه سال گذشته راه‌آهن قزوین- رشت به افتتاح رسیدند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن با بیان اینکه طول پروژه راه‌آهن میانه- تبریز ۲۰۳ کیلومتر است که تا چند روز آینده ۱۳۲ کیلومتر آن یعنی مسیر میانه تا بستان آباد با حضور رئیس جمهوری به افتتاح می‌رسد.

خطیبی ادامه داد: زیرساخت‌های راه‌آهن بستان آباد به سمت تبریز هم تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ریل‌گذاری آن آغاز شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مسیر تبریز خط قدیمی ریلی وجود داشت، گفت: با احداث خط جدید، طول مسیر راه‌آهن تبریز کاهش پیدا می‌کند به طوری که از تهران تا تبریز حدود ۱۱۴ کیلومتر مسیر کوتاه‌تر می‌شود و زمان سفر هم تا پنج ساعت کمتر خواهد شد. بنابراین جابه‌جایی بار و مسافر در خط جدید تسهیل می‌یابد.

خطیبی با اشاره به میزان جابه‌جایی بار و مسافر در افق ۲۰ ساله این طرح گفت: طبق پیش‌بینی‌ها در افق این پروژه میزان جابه‌جایی مسافر به ۲ میلیون نفر در سال و میزان جابه‌جایی بار به ۷ میلیون تن می‌رسد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا