صنعت، معدن، تجارت

احداث ۱۸ طرح پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار

یک مقام مسئول با اشاره به طراحی ۱۸ طرح پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار گفت: این طرح ها در سه فاز و به ظرفیت هر واحد یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسند.

به گزارش آرمان اقتصادی، مهدی کوهی در حاشیه بازدید خبرنگاران اعزامی به منطقه آزاد چابهار، با اشاره به مزیت های بی نظیر این منطقه در حوزه تجاری خاطرنشان کرد: موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک منطقه آزاد چابهار به نحوی است که مسیر این بندر به بازارهای هدف را ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر نسبت به بندرعباس نزدیکتر خواهد کرد؛ ضمن اینکه عمق دریای چابهار از ۵۰۰ تا ۲ هزار متر است و کشتی های پهن پیکر می توانند در آنجا پهلو گرفته و تجهیزات بندری مناسبی هم تدارک شده است؛ این در شرایطی است که عمق آبهای بندرعباس ۱۵۰ تا ۱۸۰ متر است.

طراحی ١٨ طرح پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار 

وی از طراحی ۱۸ طرح پتروشیمی برای اجرا در سه سال در منطقه آزاد چابهار خبر داد و گفت:  عملیات اجرایی فاز یک که شامل ۶ واحد از این طرح ها می‌شود، از دو سال قبل شروع شده و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ به نحوی که ظرفیت هر یک از واحدها یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که از سال ۱۴۰۱ به ترتیب به مدار بهره برداری وارد می شود.

تامین مالی دو فاز پتروشیمی از سوی چینی ها

مدیرعامل شرکت تامین زیرساختهای منطقه آزاد چابهار گفت: بر این اساس، از سال ۱۴۰۱  به بعد هر سال یک واحد به مدار بهره برداری وارد خواهد شد و در عین حال فاز ۲ و ۳ نیز که تامین اعتبار آن در قالب خط اعتباری ایران و چین که در سفر اخیر رئیس جمهور اسلامی ایران به پکن مورد توافق قرار گرفته بود، اجرایی خواهد شد.

وی افزود: در فاز دو و سه  ۱۸ طرح پتروشیمی منطقه آزاد چابهار، مهندسی و اجرا و تامین منابع مالی با کشور چین بوده و بنا بر اعلام رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران، آخرین اقدامات قانونی از سوی چین در حال انجام بوده و تامین مالی و اجرای این دو فاز در حال انجام است.

کوهی با اشاره به احداث خط لوله متان از ایرانشهر به چابهار گفت: ۳۸ کیلومتر از این پروژه اجرا شده و مابقی آن در قالب ۴ پیکره در حال انجام است؛ ضمن اینکه این خط، تامین خوراک مورد نیاز سایر بخشهای سرمایه گذاری شده را انجام می دهد؛ به نحوی که تامین زیرساخت های مورد نیاز بجز خوراک شامل آب، برق، گاز، اکسیژن و بخار نیز در دست تامین است.

احداث نیروگاه برای تامین برق پروژه ها

این مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار، از احداث یک نیروگاه اختصاصی به منظور تامین برق مورد نیاز واحدهای صنعتی خبر داد و گفت: تجهیزات این نیروگاه در کارخانجات شرکت تولید کننده، در حال تولید بوده و با احتساب ساخت قطعات تدارکاتی پروسه اجرای آن ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته وی، ۳۰ درصد از فضای ۱۲۰۰ هکتاری این منطقه تحت پوشش فضای سبز قرار خواهد گرفت که بر این اساس، تاکنون حدود ۵۰ هزار اصله نهال با گونه های سازگار با محیط چابهار قطع شده است و روز سه شنبه کشت سرد آبیاری قطره ای را هم انجام خواهیم داد.

کوهی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران به استانداردهای بالای زیست محیطی منطقه آزاد چابهار اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به احداث هاب سوم پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار تلاش شده استانداردهای محیط زیستی در حد جهانی رعایت شود و این اولین هاب صنعتی کشور است که قبل از اجرا موافقت اصولی محیط زیست را دریافت کرده است. ضمن اینکه در قالب آن ژاپنی ها نیز مشاوره های بین المللی در حوزه محیط زیست ارائه داده اند.

این مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: رینگ های جمع آوری سیلاب ها و آب های سطحی در این منطقه اجرایی شده اند.

تامین نیروی کار پروژه ها از نیروهای بومی

کوهی، در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه گسترده صنعت پتروشیمی برای تربیت نیروهای انسانی بومی منطقه آزاد چابهار اشاره و تصریح کرد: با توجه به تاکید مدیران و مقامات ارشد استان و منطقه آزاد چابهار تلاش شده تا اشتغالزایی بالایی برای نیروهای بومی در پروژه های منطقه آزاد چابهار تدارک دیده شود به نحوی که ۱۸۰ نفر از دانش آموزان نخبه استان در کمپ های شبانه روزی مشغول به تعلیم و تربیت هستند تا بتوان در سال ۱۴۰۱ که پروژه های این منطقه به بهره برداری می رسند بتوانند در پروژه ها مشغول بکار شوند.

وی گفت: تجارب صنعتی در پروژه های مختلف نشان می دهد در هر استان که صنعتی مستقر می‌شود مقامات و مردم منطقه توقع دارند جذب و استخدام نیروهای مورد نیاز پروژه ها از نیروهای بومی صورت گیرد که به همین منظور دانش آموزان نخبه شناسایی شده و از سال آینده در مرکز آموزشی پتروشیمی آموزش های لازم را دریافت خواهن کرد تا بتوانند در پروژه ها بکار گرفته شوند.

مدیرعامل شرکت تامین زیرساختهای منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: میزان جذب نیرو در هر پروژه ۴۰۰ نفر است که در مجموع با طراحی ۱۸ طرح پیش بینی می‌شود ۷ هزار و ۲۰۰ نفر از نیروهای بومی در این منطقه استخدام شوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا