امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

دوران آبیاری سنتی سر آمده است/ لزوم توسعه صنایع تبدیلی خرما

بوشهر – معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی میزان صادرات خرمای کشور در سال گذشته را ۳۰۶ هزار تن اعلام کرد و گفت: دوران آبیاری سنتی سر آمده است و باید به سمت شیوه‌های نوین آبیاری برویم.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد علی طهماسبی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر اظهار داشت: خرما دارای سه نوع تر، نیمه‌تر و خشک است که در دنیا خرمای نیمه‌تر دارای بازارپسندی بیشتری است و تولیدکنندگان نیز تمایل بیشتری به آن دارند.

وی با اشاره به وجود صدها رقم خرما در سطح ایران بیان کرد: باید به اقتصاد و بازار نگاه کرد و رقم خرما را انتخاب کرد. نتیجه تحقیقات و نوآوری‌ها باید این باشد که بهترین واریته خرما با بازارپسندی مناسب انتخاب شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با برنامه حمایت دولت از خرمای جنوب با خرید تضمینی ادامه داد: دولت نمی‌تواند تاجر بزرگی باشد ولی زمانی که قیمت پائین می‌آید، دولت برای جبران هزینه‌های کشاورزان خرید حمایتی یا تضمینی و یا توافقی را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی همیشه در خط تولید نیستند و فصلی هستند و قیمت‌ها نوسان دارد. خرما را می‌شود چند ماه در سردخانه نگه داشت و باید برای جلوگیری از نوسان قیمت، سردخانه‌های نگهداری خرما گسترش یابد.

لزوم توسعه صنایع تبدیلی

طهماسبی به تسهیلات ارائه شده توسط دولت برای توسعه سردخانه‌ها اشاره کرد و افزود: صنایع تبدیلی از دیگر ابزاری است که در اختیار کشاورزان است و باید از این فرصت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری استفاده شود.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان خرما باید در این زمینه تلاش بیشتری کنند، اضافه کرد: وقتی که کشاورزان همت کنند و قیمت خرما را حفظ کنند که افت نکند دولت هم تمایلی به خرید تضمینی نخواهد داشت.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با تغییر شیوه آبیاری نخیلات نیز گفت: دوران آبیاری سنتی سر آمده است و آبی برای اینکه آبیاری به صورت استخری انجام شود نداریم و باید از شیوه‌های نوین آبیاری استفاده شود.

وی با بیان اینکه باید از روش های جدید دنیا در عرصه آبیاری استفاده کنیم، تاکید کرد: دولت نسبت به این نوع آبیاری تسهیلات می‌دهد. سیستم نوین آبیاری تعداد دفعات آبیاری را چندین برابر می‌کند.

زنجیره خرما تشکیل شود

طهماسبی با اشاره به اینکه تنش تشنگی نخل با روش جدید آبیاری مرتفع می‌شود اضافه کرد: در استان بوشهر ۳۴ هزار نخلستان تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار می‌گیرد که فعلا ۱۰ هزار هکتار تحت طرح قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کمبود آب و عدم تنظیم شیوه آبیاری باعث شده تا شاهد هجوم آفت‌ها به نخیلات باشیم، خاطرنشان کرد: این آفت‌ها با تغییر شیوه آبیاری مرتفع می‌شوند و آفت‌ها نمی‌توانند طغیان کنند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با قیمت خرما بیان کرد: کشاورزان باید زنجیره خرما را تشکیل دهند و قیمت محصول را خودشان تعیین کنند.

وی میزان صادرات خرمای کشور در سال گذشته را ۳۰۶ هزار تن اعلام کرد و گفت: میزان ارزآوری این صادرات ۳۷۸ میلیون دلار بوده است. خرمای مضافتی و زاهدی بیشترین میزان صادرات را داشته‌اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا