انرژی

آیا رونق نفتی قطب شمال تحریم‌های ضدروسی آمریکا را احیا می‌کند؟

روسیه روی پروژه‌های نفت و گاز فراساحلی قطب شمال و ذخایر خشکی در سیبری برای جبران افت تولید نفت در میادین قدیمی و تبدیل شدن به یک بازیگر بزرگ در بازار جهانی گاز طبیعی مایع حساب باز کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، اما شرکت‌های بزرگ نفت و گاز روسیه با تحریم برای دسترسی به سرمایه غربی مواجهه شده‌اند. تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش نفت و گاز روسیه که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ وضع شد، باعث شد غول‌های نفتی جهان از پروژه‌های بلندپروازانه در بخش فراساحلی قطب شمال و در مناطق شیل سیبری کناره گیری کنند.

شرکت‌های روسی بدون شراکت در فناوری مورد نیاز برای اکتشاف، حفاری و احتمالا تولید و فناوری منابع نفت و گاز که استخراج آنها دشوار است، مانده‌اند.

همچنین بخوانید

برای نقاطی همچون قطب شمال و مناطق شیل سیبری تنها اکتشاف پرچالش و گران است که مانع پیشرفت در قیمت‌های نفت پایین محدوده ۶۰ دلار در هر بشکه شده است.

تحریم‌ها نیز در مسکوت ماندن پروژه‌ها نقش دارند زیرا غولهای نفتی بین‌المللی در پی محدودیت‌هایی که به وجود آمد از توسعه آنها گریختند. پنج سال پیش آمریکا تحریم‌هایی را وضع کرده و همکاری با شرکت‌های نفتی بزرگ روسیه در آبهای عمیق روسیه، بخش فراساحلی قطب شمال یا پروژه‌های شیل با گازپروم، گازپروم نفت، لوک اویل، سورگوت نفت گاز و روس‌نفت را ممنوع اعلام کرد. این‌ها بزرگترین شرکت‌های انرژی در روسیه هستند و به سرمایه بانک‌های غربی برای توسعه چنین پروژه‌هایی دسترسی ندارند.

اگرچه شرکت‌های روسی اثر تحریم‌های آمریکا روی طرح‌های توسعه و دسترسی به فاینانس و فناوری خارجی را کم اهمیت شمرده‌اند و شرکت‌های داخلی به طراحی راه‌های فناوری داخلی به منظور جایگزینی با فناوری خارجی متمرکز شده‌اند اما تحلیلگران معتقدند که اجرای فناوری ۱۰۰ درصد داخلی در پروژه‌های پرچالش سال‌ها طول خواهد کشید.

تحریم‌ها مخصوصا چندین نوع پروژه را هدف گرفته‌اند. در پروژه‌هایی که هدف تحریم‌ها قرار ندارند شرکت‌های روسی به همکاری با شرکت‌های بزرگ خدمات میدان نفتی مانند شلومبرگر ادامه می دهند.

اما چندین پروژه فراساحلی قطب شمال و شیل سیبری موفق به اجرا نشده‌اند زیرا تحریم‌ها به همراه قیمت‌های پایین نفت و گاز و توسعه گران، مانع تحقق اهداف بلندپروازانه روسیه شده‌اند.

درست پس از وضع تحریم‌های اولیه در سال ۲۰۱۴، شرکت گازپروم نفت که بازوی نفتی شرکت گازپروم است اعلام کرد شرکت شل کار روی پروژه مشترک برای توسعه لایه شیل باژنوف در سیبری غربی را متوقف کرده است. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، با وجود این حقیقت که باژنوف پتانسیل بالایی دارد اما شرکت‌های روسی به دلیل تحریم‌ها و قیمت‌های پایین نفت در توسعه منابع شیل پیشرفت چندانی نداشته‌اند.

آمریکا در سال ۲۰۱۵ میدان یوژنو-کیرینسکوی در دریای اُختسک را به دلیل این که این میدان ذخایر نفت و گاز قابل توجهی داشت، هدف تحریم قرار داد. دو سال بعد شرکت گازپروم توسعه تجاری این میدان را از سال ۲۰۲۱ به ۲۰۲۳ موکول کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، توتال فرانسه در سال ۲۰۱۵ از میدان گاز و میعانات Shtokman در دریای بارنتز روسیه در آب‌های قطب شمال خارج شد. در نتیجه شرکت روسی برای توسعه منابع عظیم در بخش فراساحلی قطب شمال تنها ماند و این غول گازی شرکت توسعه Shtokman را که قرار بود اپراتور فاز اول این میدان باشد، تعطیل کرد.

وزارت منابع طبیعی روسیه سال گذشته اذعان کرد که تحریم‌ها مانع توسعه پروژه گاز طبیعی در این کشور شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا