انرژی

وعده‌های احیای دریاچه ارومیه محقق می‌شود؟

چندی پیش بود که وزیر نیرو بر انجام تعهدات این وزارتخانه درمورد احیای دریاچه ارومیه خبر داد و آخرین اخبار حاکی از آن است که در راستای اجرای این تعهدات، این امکان فراهم شده است که چهار میلیارد و ۶۷۷ میلیون مترمکعب آب تنظیم شده وارد دریاچه ارومیه شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چندی پیش رضا اردکانیان-وزیر نیرو- بر انجام تعهدات وزارت نیرو برای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت این طرح یکی از طرح‌های پویش الف ب ایران است و هرچه تعهد کردیم انجام می‌دهیم. ممکن است در برخی موارد تجهیزاتی باشد که وارد کردن آن‌ها به دلیل تحریم با اختلال مواجه شود. اما همیشه راه خود را باز می‌کند، به طور کلی مشکلی از لحاظ تامین تجهیزات نداریم.

طبق آخرین اخبار در طی چند سال اخیر با مجموعه مدیریتی که بر روی مخازن سدها در حوضه آبریز صورت گرفته این امکان فراهم شده است که چهار میلیارد و ۶۷۷ میلیون مترمکعب آب تنظیم شده وارد دریاچه ارومیه شود و تراز کنونی دریاچه ارومیه امروز یک متر بالاتر از سال ۱۳۹۳ است. در این راستا، اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس جمهور- با تاکید بر این‌که وضعیت دریاچه ارومیه باید اطمینان‌بخش باشد و آینده دریاچه نیز مسیر حیات و احیا را طی کند و به هیچ عنوان نباید سخنی از مرگ دریاچه مطرح شود، اظهار کرد: ۳ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان بودجه برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده بود.

همچنین بخوانید

طبق آخرین آمار، در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه ۳۲۷۰ کیلومتر و حجم  آب آن نیز ۵ میلیارد و ۳۸۰ میلیون متر مکعب آب است. با وجود آنکه کشور ۱.۵ سال از برنامه و نقشه راه احیای دریاچه ارومیه عقب است، مسئولان وعده داده‌اند که دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۶ احیا خواهد شد. این درحالی است که در حالی که قرار بود دو تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و تبریز با هدف تامین بخشی از آب دریاچه ارومیه تا ابتدای سال آینده به بهره‌برداری برسد اما مسئول واحد برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه از توقف این دو پروژه به علت عدم تخصیص بودجه خبر داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا