تعاون و اشتغال

فاصله۱۰۴میلیونی مزد با خط معاش/بیکاری جوانان۳۰درصد شد

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، در حالی که خط معاش در سال جاری به ۲.۶ میلیون تومان رسیده، توان پرداخت کارفرمایان ۱.۴ میلیون تومان و حداقل دستمزد ۸۱۲ هزارتومان است.

بررسی ها نشان می دهد که لرستان پُرریسک‌ترین و بوشهر بهترین بازار کار کشور را در اختیار دارند و در ۸ استان بین ۱۴.۷ تا ۲۱.۷ درصد کل شاغلان در خطر بیکاری یکباره در اثر ورشکستگی ناگهانی و یا تعدیل نیروی بنگاه ها هستند.

در حالی نرخ بیکاری جوانان تا ۲۴ ساله کشور ۳۰ درصد شد که این نرخ برای زنان ساکن شهرها به ۵۴.۴ درصد رسید، در عین حال به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی، جستجوی شغل بعد از ۶۵ سالگی هم ادامه دارد.

همچنین بخوانید

بررسی جدیدترین تغییرات نرخ بیکاری گروه های مختلف سنی در کشور نشان می دهد که بیکاری جوانان ۲۰ تا ۲۴ ساله همچنان بالاترین نرخ بیکاری کشور به میزان ۳۰ درصد است. در این بین نرخ بیکاری زنان در این گروه سنی به ۴۷.۲ درصد رسیده و نرخ بیکاری مردان نیز ۲۵.۷ درصد است.

همچنین نرخ بیکاری مردان این گروه سنی در شهرها ۲۵.۵ درصد و نرخ بیکاری زنان نیز ۵۴.۴ درصد شده است؛ در عین حال نرخ بیکاری عمومی در شهرهای کشور در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله به میزان ۳۱.۸ درصد شده است.

به زودی و در روزهای گرم تابستان، اشتغال کارگران ساده و ماهر روزمزد باغات و شالیزارها در بخش کشاورزی به اوج خواهد رسید و برخی جویندگان شغل دستکم برای دوره‌ای امکان کسب درآمد را پیدا می‌کنند.

جدیدترین نرخ‌های بیکاری کشورهای مختلف نشان می‌دهد، اوضاع نامناسب بازار کار در برخی مناطق اروپا مانند یونان و اسپانیا همچنان وجود دارد، در عین حال شرایط اشتغال در تایلند و سنگاپور مناسب است.

کارشناسان می‌گویند به دلیل عدم اجرای الگوی مزد مشارکتی در ایران، خط معاش به ۲.۶ میلیون رسیده، هزینه هر نیرو ۲.۲ میلیون تومان، اما حداقل مزد ۸۱۲ هزارتومان و متوسط حقوق ۱.۳ میلیون تومان است. در عین حال، توان پرداخت مزد کارفرمایان در سال جاری ماهیانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

معاون وزیر کار با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور برای حل معضل اشتغال به صورت ویژه وقت می‌گذارد گفت: به تازگی وزیر کار در نشستی با رئیس‌جمهور، گزارشی مبسوط از بازار کار کشور ارائه کرد. منصوری از نشست ویژه و جداگانه رئیس‌جمهور با وزیر کار درباره اشتغال سخن گفت و افزود: به تازگی آقای رئیس‌جمهور با وزیر کار نشستی را برگزار کرده و به صورت مبسوط، موضوع اشتغال و بیکاری مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بیش از ۲ سال از زمان طرح افزایش ۲۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران می‌گذرد و نمایندگان کارگران می‌گویند احتمالا با روند فعلی، این افزایش برای دومین بار هم منتفی شده و با مخالفت دولت مواجه است.

کارگران می‌گویند دولت باید به این بی‌عدالتی بزرگ پاسخ دهد که چگونه در سایه نبود نظارت یک مدیر با پست عالی می‌تواند برای هر ساعت کار، مجوز دریافت حقوق یک ماه یک فرد شاغل را داشته باشد؟

با وجود اینکه دولت می‌گوید در دو سال گذشته حدود ۱.۲ میلیون شغل ایجاد شد اما گزارش جدید وزارت کار نشان می‌دهد در فاصله زمستان ۹۲ تا ۹۴ بر تعداد بیکاران مطلق کشور ۵۱۵ هزار نفر افزوده شده است.

معاون وزیر کار با بیان اینکه قرار دادن مرز یک ساعت کار در هفته برای شاغل و بیکار دانستن افراد، یک استاندارد جهانی است، گفت: هنوز حس رضایت از وضعیت اشتغال در کشور وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: آمار و نمودار امروز مشکلی از بیکاری کشور را حل نمی کند ولی افکار عمومی باید به رضایت برسد که نرسیده است و باید درباره مساله بیکاری به صورت جدی تری در کشور فکر شود. بنابراین اینکه مرتبا در تله آمار باشیم و اعداد را بالا و پایین کنیم مشکلی از کشور در این بخش حل نخواهد کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا