صنعت، معدن، تجارت

مفهوم گرانی با گرانفروشی متفاوت است/حمل و نقل درون شهری ارزان شود

یک مقام مسئول، مفهوم گرانی را با گرانفروشی متفاوت دانست و خواستار نظرخواهی دولت از بخش‌های مختلف اقتصادی در خصوص تصمیمات در دستورکار خود شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، اسدالله بادامچیان عصر امروز در گردهمایی هیات اندیشه ورز سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی که با موضوع اصلاح مصرف سوخت برگزار شد، با اشاره به افزایش قیمت بنزین گفت: تمامی اقشار مختلف کشور با توجه به سخنان امروز مقام معظم رهبری مکلف هستند که همراهی و هماهنگی لازم را در جهت اجرای سیاست اصلاح قیمت و مصرف سوخت داشته باشند؛ این در حالی است که همه در قبال دولت و مسایل کشور وظیفه دارند و نباید دولت قانونی را که حکم از ولی فقیه دارد تضعیف کرد؛ اگرچه انتقاداتی هم به نوع اجرای سیاست افزایش قیمت بنزین مطرح است.

دبیرکل حزب موتلفه افزود: نظر دادن به دولت و نظرخواهی دولت در مورد مسائل عمده اقتصادی از مردم و بخش‌های مختلف، از جمله وظایفی است که باید به خوبی اجرایی و عملیاتی شود؛ این در حالی است که باید توجه داشت که سیاستگذاری غلط، نتیجه غلط هم می‌دهد و در مساله طبیعی شدن نرخ سوخت نیز اگرچه واقعی شدن قیمت به لحاظ مسائل مرتبط با قاچاق، یک الزام به شمار می‌رود؛ اما به هر حال شیوه اجرا نیز بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: طبیعتا افزایش قیمت ارز باید به گونه‌ای باشد که قاچاق برای قاچاقچیان سوخت به صرفه نباشد؛ در غیر این صورت نمی‌توان به درستی برخورد کرد؛ پس هر گونه سیاستگذاری در این رابطه از سوی دولت باید به نحو صحیحی رخ دهد که تا در اجرا هم بتواند موفق باشد.

بادامچیان خاطرنشان کرد: در این میان یکی از بهترین مراکزی که می‌تواند پایش صحیحی در رابطه با سیاستگذاری‌های دولت داشته باشد، بسیج اصناف است که می‌تواند در سطحی گسترده نسبت به اجرای این سیاستها وارد شده و پایش لازم را داشته باشد؛ بنابراین بهتر است که دولت از گروه ناظران بسیج بخواهد که بازتاب سیاستهای خود را در سطح جامعه سنجیده و اعلام نماید.

وی افزود: مردم انقلاب و کشور را از خود می‌دانند و حاضر نیستند که به آن آسیبی برسد؛ این در حالی است که برای ادامه سیاست واقعی سازی قیمت بنزین نیز نیاز به طرح ضربتی در کوتاه مدت و بلندمدت وجود دارد و باید در این رابطه دولت به صورت جدی وارد عمل شود.

بادامچیان، گرانی را با گرانفروشی متفاوت دانست و خاطرنشان کرد: دولت باید میان این مفاهیم تمایز قائل شده و افزایش قیمت را غیر از گرانفروشی بداند. این در حالی است که روزانه ۱۶ میلیون سفر شهری در تهران صورت می گیرد که حدود ۶ میلیون سفر با مترو، ۵ میلیون سفر با حمل و نقل درون شهری و حدود ۵ میلیون نفر با خودروی شخصی صورت می‌گیرد که یارانه بنزین اتفاقا به خودروهای شخصی تعلق می گیرد، پس حمل و نقل عمومی باید ارزان سازی شود.

وی معتقد است که بنزین تاثیری در مصرف کنندگان دارد که باید محاسبه شود؛ این در حالی است که باید حمل و نقل عمومی را ارزان و باکیفیت کرد و البته در این مسیر، با افزایش قیمت بنزین اگر تغییری در قیمت کالاها رخ می‌دهد، آنرا به صورت منطقی مدیریت کرد.

همچنین غلامرضا حسن پور، رئیس بسیج اصناف نیز گفت: بسیجیان فرمان مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از طرح سران سه قوه در حوزه بنزین را اطاعت کرده و از همه توان خود برای یاری رسانی استفاده می کنند؛  این در حالی است که نامه رسمی نیز به اصناف ارسال خواهد شد تا از تمامی توان آنها بهره گرفته شود.

وی افزود: تمام ظرفیت های در اختیار اصناف در حوزه نظارت بر بازار و مبارزه با گرانفروشی به کار گرفته خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا