صنعت، معدن، تجارت

هدفگذاری تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه

رئیس اتاق ایران و رئیس شورای اقتصاد خارجی ایران و ترکیه در دیداری در خصوص توسعه همکاری‌های بخش خصوصی، حمایت دولت، استفاده از پول‌های ملی و اجرایی شدن موافقت‌نامه ترجیحی تبادل نظر کردند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به برگزاری «کنفرانس مقامات بلند پایه سرمایه­‌گذاری عمومی و خصوصی سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC)» در ترکیه، از اعزام هیاتی تجاری از سوی اتاق ایران به این کنفرانس خبر داد و ابراز امیدواری کرد این اجلاس فرصت مناسبی را برای توسعه همکاری‌های ایران و ترکیه پیش روی فعالان اقتصادی قرار دهد.

شافعی با تأکید بر پیشینه روابط اقتصادی ایران و ترکیه و ثبت تجارت ۲۳ میلیارد دلاری در کارنامه اقتصادی دو کشور، خاطرنشان کرد: ایران از موضع‌گیری ترکیه در مقابل تحریم‎های آمریکا علیه ایران سپاسگزار است و از زمان آغاز این تحریم‌ها، بیشترین رفت‌وآمدها بین ایران و ترکیه صورت گرفته است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به تدوین نقشه راه اقتصادی میان ایران و ترکیه و هدف قرار دادن تجارت ۳۰ میلیارد دلاری، افزود: متأسفانه به‌رغم این مذاکرات، در ۶ ماهه امسال شاهد کاهش ۳۰ درصدی مبادلات اقتصادی دو کشور هستیم. در این رابطه مذاکرات خوبی بین بانک‎‌های مرکزی دو کشور صورت گرفته که امیدوارم نتیجه‌بخش باشد.

شافعی خواستار حمایت دولت‌ها و بخش خصوصی ایران و ترکیه در خصوص استفاده از پول ملی در مبادلات اقتصادی بین دو کشور شد و اطمینان داد در صورت تحقق این موضوع، کسری مبادلات اقتصادی امسال و سال گذشته میان ایران و ترکیه جبران شود.

رئیس اتاق ایران سرمایه‌گذاری خارجی، همکاری در زمینه حمل‌ونقل، ترانزیت و گردشگری را از مهم‌ترین حوزه‌هایی دانست که ایران و ترکیه باید به‌صورت جدی‌تر موردتوجه قرار دهند.

به اعتقاد شافعی، ایران و ترکیه نقش اثرگذاری در سازمان‌های همکاری اقتصادی (اکو) و تحرکات کشورهای عضو این سازمان دارند.

شافعی همچنین با اشاره به مشکلات پیش روی شرکت‌های سرمایه‌گذاری ترکیه‌ای، اعلام کرد که این مشکل با همکاری سازمان سرمایه‌گذاری ایران در حال پیگری و حل‌شدنی است.

رئیس شورای اقتصاد خارجی ترکیه در این دیدار با تاکید بر توسعه همکاری‌های این کشور با ایران، گفت: ترکیه اهل کار و تجارت است و به رغم تحریم‌ها، فعالان اقتصادی ترکیه به روابط خود با ایران ادامه و توسعه همکاری‌ها را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

نائل اوپلاک ضمن تایید صحبت‌های رئیس اتاق ایران مبنی بر کاهش روابط تجاری ایران و ترکیه، افزود: به رغم موافقتنامه ترجیحی ایران و ترکیه، واردات ۶۸ قلم کالا به ایران متوقف شده است که انتظار می رود این مشکل حل شود. او همچنین خواستار حمایت دولت ایران از سرمایه‌گذاران ترکی در ایران و رفع  محدودیت‌های بانکی در حوزه نقل و انتقال شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا