انرژی

میزان دقیق قاچاق سوخت مشخص نیست

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: هم اکنون عدد دقیق و کارشناسی از میزان قاچاق سوخت در کشور وجود نداردچون تفسیری که از قاچاق می شود متفاوت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «رضا پدیدار» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: مطالعات میدانی در خصوص مصرف بنزین در کشور نشان می دهد بخشی از بنزین به عنوان حلال در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد چون ارزان تر از حلال های وارداتی است.

وی اظهارداشت: این عدد جزء آمار مصرف سوخت مملکت نبوده بلکه جزء آمارقاچاق به حساب می آید.

همچنین بخوانید

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران بر ضرورت یکپارچه سازی ارائه آمار و اطلاعات در کشور تاکید و گفت: برنامه ریزی بهینه و کارآمد در تمامی عرصه های تصمیم گیری به خصوص اقتصادی بدون در اختیار داشتن آمار کافی، دقیق و بهنگام میسر نیست.

وی در ادامه افزود: تمامی خودروها در کشور امروز ملزم به استفاده از کارت سوخت برای سوخت گیری هستند.

پدیدار بیان داشت: مدیریت مصرف بنزین در کشور با اجرای طرح سهمیه بندی و استفاده از کارت هوشمند سوخت بطور کامل مشخص خواهد شد.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: نظام سهمیه بندی باعث مدیریت بهینه سوخت، جلوگیری از قاچاق سوخت و صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: اکنون آمار تعداد خودرو در کشور نیز بطور دقیق مشخص نیست و از زبان مقامات مسئول آمارهای متفاوتی به گوش می رسد.

وی افزود: برای مثال شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در آخرین گزارش خود اعلام کرده بیش از ۴۰ میلیون کارت سوخت در کشور صادر شده است.

پدیدار تصریح کرد: این در حالیکه ۲۵ میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴.۵ میلیون دستگاه خودرو گازوئیل سوز، دوگانه سوز و بقیه بنزین سوز هستند.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: طبق مطالعات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در فاز نخست اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت بین ۸ تا ۱۰ میلیون لیتربه نسبت مصرف دوره قبل باید کاهش مصرف سوخت داشت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا