بانکبانک و بیمه

رایزنی برای تغییر شرایط وام‌های خارجی


یک مقام دولتی با بیان اینکه علت اصلی توقف فاینانس کشورهای چین و کره شرایط یک طرفه براساس تحریم و تصمیم کمیته اوفک است، گفت: رایزنی برای تغییر شرایط وام‌های خارجی ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)،یک مقام آگاه دولتی در مورد قرارداد وام‌ها و مشکلات مالی با کشور چین و کره جنوبی به فارس اظهار داشت: بانک مرکزی با اگزیم بانک چین این مباحث را دنبال می‌کند، ایران در مورد شرایط قراردادهای وام با کشورهای چین و کره و ژاپن حرف‌هایی دارد که باید به نتیجه برسد.
وی افزود: قرادادهای وام باید بر مبنای روابط کاملاً عادی خارج از شرایط تحت‌تأثیر تحریم‌ها باشد.
این مقام دولتی یادآور شد: در رابطه با FATF و مباحث مربوط به پولشویی، تحریم‌ها و یا اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا) اگر تحریم‌ها برگشت یا دستوری صادر شد باید وام‌ها یک روزه پس داده شود.
این مقام مسئول دولتی با بیان اینکه این موضوع با مخالفت مقامات ارشد دولت روبه‌رو شده است، تصریح کرد: اگر شرایط وام این کشورها پذیرفته می‌شد، تاکنون ده‌ها میلیارد دلار وام منعقد شده بود، منافع کشور اجازه نمی‌دهد رویکرد یک طرفه حاکم شود.
وی تأکید کرد: ضمانتی را که باید دولت در قبال وام‌های خارجی بدهد، مشکلی نیست، اما اصل قرارداد وام باید از سوی بانک مرکزی نهایی شود. مذاکراتی با چین و کره به مراحل نهایی رسیده است و قبول کردند که شرایط یک‌طرفه و براساس تحریم وضع نکنند.
این مقام ادامه داد: شرایط قراردادهای وام خاص ایران نیست، اما به دلیل حساسیت‌های موجود، وضعیت آنها سخت‌تر می‌شود، زیرا شرکت‌های حقوقی در مورد قراردادهای وام نظر می‌دهند و چنین پیشنهاداتی ارائه می‌کنند.
این مقام مسئول در مورد آمدن پول نفت به کشور گفت: بخش اعظم پول فروش نفت به داخل کشور می‌آید و فقط بخشی از آن با مشکل مواجه است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا