بانکبانک و بیمهپرداخت الکترونیک

دیگر کسی برای انجام امور بانکی ملزم به ارائه شناسنامه و کارت هوشمند ملی نیست

بانک مرکزی در اواخر سال ۸۵، بخشنامه‌ای ارائه داد که طبق آن، از اول مهر ۸۶ بانک‌ها موظف بودند که برای انجام خدمات بانکی مراجعه‌کنندگان، به منظور احراز هویتشان از آنها کارت ملی دریافت کنند. در آن زمان کارت ملی بسیاری از افراد صادر نشده بود و این طرح به تأخیر افتاد و در سال ۸۷ اجرا شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، در سال ۸۸ بانک مرکزی مصوبه‌ای ارائه داد که طبق آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف بودند در ارائه خدمات بانکی، مدارک مربوط به سوابق شناسایی ارباب رجوع را به‌صورت فیزیکی یا سایر روش‌های قانونی، حداقل به مدت پنج سال پس از پایان عملیات نگهداری کنند.

در سال ۹۰ نیز طبق بخشنامه این بانک، مقرر شد مشخصات اعلام شده از سوی مشتری  توسط دارنده امضای مجاز در موسسه اعتباری با اصل مدارک معتبر تطبیق داده شده و پس از تأیید و درج عبارت «تصویر برابر اصل است» بر روی آنها در سوابق مشتری نگهداری شود.

از سال ۹۴ نسخه پیشرفته کارت‌های ملی قدیمی ارائه و طرح کارت هوشمند ملی اجرا شد.‌ این کارت‌ها امکان پیگیری فعالیت‌ها را فراهم می‌کنند و به منظور احراز هویت و تبادل اطلاعات، دارای تراشه هستند. پس از آن، افراد موظف بودند که برای دریافت این کارت‌های هوشمند اقدام کنند.

در سال ۹۶ این موضوع مطرح شد که قرار است خدمات غیرحضوری بانک‌ها با کارت هوشمند ملی انجام شود. در آن زمان گفته می‌شد این کارت‌ها جایگزین کارت‌های عابربانک خواهند بود و مردم به‌واسطه آنها از خدمات بانکی بهره‌مند می‌شوند.

اما با توجه به اجرای تحریم‌ها، بدنه کارت‌های ملی هوشمند وارد ایران نشد و صدور کارت ملی به تأخیر افتاد. این در حالی بود که از خردادماه سال ۹۸ بانک‌ها برای انجام امور بانکی مشتریان، کارت‌های ملی قدیمی را قبول نمی‌کردند. همچنین به گفته ابوترابی؛ سخنگوی ثبت احوال، هنوز ۹ میلیون نفر برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام نکرده بودند.

لزوم ارائه کارت هوشمند ملی برای انجام امور بانکی و تحریم‌هایی که صدور این کارت‌ها را به تأخیر انداخت، باعث شد افرادی که هنوز کارت هوشمند ملی دریافت نکرده بودند، برای انجام امور بانکی خود دچار مشکل شوند و کارشان به تعویق افتد. این دسته از مراجعه‌کنندگان، باید رسید ثبت‌نام کارت هوشمند به همراه کارت ملی قدیمی به کارمند بانک ارائه می‌دادند تا کارشان انجام شود.

.

بانک مرکزی با صدور مصوبه‌ای، فرآیند کارهای بانکی مراجعه‌کنندگان را تسریع کرد

ارائه مدارک شناسایی و نیز کارت ملی هوشمند برای کسانی که آنها را به همراه نداشتند و یا موفق به دریافت کارت ملی هوشمند نشده بودند، مسائلی را در انجام امور بانکی برای مشتریان ایجاد می‌کرد. در خیلی از موارد، مشتریان بدون اطلاع در نوبت بانک‌ها می‌ماندند و زمانی که نوبتشان می‌شد، به دلیل نداشتن کارت هوشمند ملی یا رسید ثبت‌نام آن، کارشان انجام نمی‌شد.

به دنبال مشکلاتی که برای مراجعه‌کنندگان به بانک‌ها به دلیل نداشتن کارت هوشمند ملی پیش آمد، بانک مرکزی در تاریخ ۱۶ آبان ۹۸ ابلاغیه‌ای صادر کرد که بر اساس آن، مراجعه‌کنندگان ملزم به ارائه تصویر شناسنامه و کارت ملی برای انجام امور بانکی نیستند.

طبق این مصوبه‌: «کلیه اشخاص مشمول موضوع مواد (۵) و (۶) قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی موظف هستند در اجرای شناسایی کامل اشخاص حقیقی، مشخصات هویتی اعلام شده از سوی شخص حقیقی را با اصل مدارک تطبیق داده و پس از احراز هویت و استعلام برخط از سازمان ثبت احوال کشور و دریافت کد رهگیری تأیید کنند. بدیهی است نگهداری کد رهگیری معتبر در پرونده ارباب رجوع قابل استناد است.»

متن کامل ابلاغیه بانک مرکزی در خصوص عدم ارائه کارت شناسایی مشتریان بانک را  اینجا ببینید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا