امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ایران از لیست کشورهای دارای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خارج شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد، سازمان بهداشت جهانی ایران را از لیست کشورهای دارای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خارج کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در آیین گشایش سومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت پروتئین حلال میتکس، اظهار کرد: مواد اولیه پروتئینی در کشورمان توسط تولیدات داخل و ۱۰ درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود و از این محصولات، محصولات غذایی و فرآوری شده مختلفی تولید می‌شود.

وی افزود: در شرایط تحریم توانمندی‌های ما در حوزه امنیت غذایی از ثبات مناسبی برخوردار بوده و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در حوزه تولیدات غذایی از دانش و تکنولوژی لازم برخورداریم که بخش زیادی از آن بومی است.

رفیعی‌پور تصریح کرد: ایران در حال حاضر رتبه ۴ تولید عسل، رتبه ۸ تولید مرغ، رتبه ۹ تولید تخم‌مرغ، رتبه ۱۱ تولید شیر خام و رتبه ۲ تولید شترمرغ و رتبه یک تولید ماهی قزل‌آلا را در میان محصولات پروتئینی در دنیا دارا است که برای تولید این محصولات از تکنولوژی داخلی استفاده شده است.

وی اظهار کرد: امیدواریم در گام دوم انقلاب بتوانیم ۱۰ درصد کسری تولید گوشت قرمز را در کشور جبران کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ارتباط با آخرین وضعیت بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور اظهار کرد: تا به این لحظه توانسته‌ایم ۹۹ درصد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور را کنترل کنیم. این در حالیست که در سال ۹۶، تعداد زیادی تلفات داشتیم.

رفیعی‌پور گفت: طی ماه‌های گذشته تنها تعداد محدودی از کانون‌های روستایی و حیات وحش دارای آنفلوآنزای فوق‌ حاد پرندگان بوده‌اند و این بیماری کنترل شده است.

وی در پاسخ به اینکه سویه جدیدی از آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در سال ۹۸ وجود داشته است گفت: سویه‌ای که در سال جاری به صورت محدود مشاهده شده همان سویه H5N8 است که در سال‌های گذشته نیز وجود داشته و در سال جاری کنترل شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان صحبت‌های خود یادآور شد که سازمان بهداشت جهانی نیز ایران را از لیست کشورهای دارای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خارج کرده است.

بنابراین گزارش، مهبد رئیس ستاد برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی محصولات پروتئینی حلال و صنایع وابسته نیز در حاشیه این مراسم گفت: این نمایشگاه محل تلاقی صنعت و محصولات شامل انواع ماشین‌آلات، تجهیزات، تکنولوژی، اتوماسیون و تمام محصولات پروتئینی خام فرآوری شده با تاکید بر حلال بودن آنهاست.

وی افزود: این نمایشگاه تنها نمایشگاه تخصصی محصولات پروتئینی در دنیا است و همچنین تنها نمایشگاه صنعت گوشت خاورمیانه به حساب می‌آید که فرصت مناسب به تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان این محصول می‌دهد.

مهبد ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می تواند موجب ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی در صنایع پروتئینی کشور که از دانش و فناوری فنی و ماشین‌آلات بروز دنیا در صنایع داخلی باشد.

بنابراین گزارش، تجارت صنعت حلال در دنیا ۳۷۰۰ میلیارد دلار است و ۲ میلیارد نفر مسلمان در دنیا وجود دارد؛‌ بیش از ۸۰ درصد محصولات حلال در کشورهای غیرمسلمان تولید می‌شود و ایران سهم کمی از این بازار دارد.

این نمایشگاه از امروز تا یکم آذرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. ساعت کار این نمایشگاه ۹ صبح تا ساعت ۱۷ است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا