بانکبانک و بیمه

۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اعتباری توسط بانک توسعه تعاون به زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌گردد

با امضاء تفاهم‌نامه بانک توسعه تعاون و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده: ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اعتباری توسط بانک توسعه تعاون به زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌گردد

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  تفاهم‌نامه فی‌مابین بانک توسعه تعاون و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانوادهعصر امروز در ساختمان آن معاونت به امضاء حجت‌الله مهدیان ریاست هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون و دکتر معصومه ابتکار معاونت ریاست جمهوری در امور خانواده و زنان به امضاء رسید.

حجت‌الله مهدیان در جلسه امضاء این تفاهم‌نامه بابیان اینکه بانک توسعه تعاون خود را به‌عنوان یک بانک اقتصادی و اجتماعی به جامعه معرفی و در قبال مسائل اقتصادی و اجتماعی خود را مسئول می‌دارد گفت: بسیاری از طرح‌های ملی با حضور و مشارکت بانک توسعه تعاون به مرحله اجرایی رسیده است و انعقاد این تفاهم‌نامه نیز از زمره مباحث مرتبط با مسئولیت اجتماعی مرتبط با مأموریت و فلسفه وجودی بانک توسعه تعاون برای یکی از ارزشمندترین اقشار جامعه یعنی زنان می‌باشد.

وی بابیان اینکه در این تفاهم‌نامه ۳۰۰ میلیارد ریال، منابع بانک توسعه تعاون در قالب پرداخت تسهیلات اعتباری به جامعه هدف پیش‌بینی گردیده است گفت: مقرر گردید تا در قالب این تفاهم‌نامه تعداد ۱۷۰۰ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۰ میلیون ریالی با نرخ سود ۴ درصد و بازپرداخت چهارساله که از سوی معاونت امور زنان و خانواده به بانک معرفی می‌گردد برای کمک به اشتغال زنان سرپرست خانوار پرداخت گردد.

وی در همین رابطه افزود: بر اساس همین تفاهم‌نامه پیش‌بینی گردید مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال در قالب مرابحه عمومی تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال با نرخ سود ۱۵ درصد که ۳ درصد زیر نرخ تصویب شورای پول و اعتبار می‌باشد با بازپرداخت ۳ ساله به شرکت تعاونی‌های زنان کارآفرین پرداخت گردد.

مهدیان انعقاد این تفاهم‌نامه و حضور و مشارکت بانک توسعه تعاون برای حمایت از اقشار سرپرست خانواده را راه‌حلی مناسب برای صیانت از شأنیت و شخصیت زنانی که عهده‌دار سرپرستی خانوار و امرارمعاش افراد تحت تکفل می‌باشند دانست و دراین‌باره گفت: کمک به شناسایی و تخصیص بهینه منابع به زنانی که از توانمندی، قابلیت و مهارت در بحث اشتغال در سطوح مختلف خانگی، صنعتی و کشاورزی به‌صورت حقیقی و حقوقی برخوردار می‌باشند می‌تواند عاملی برای امیدبخشی در جامعه و جلوگیری از ناهنجاری‌ها تلقی گردد.

مهدیان همچنین افزود: بانک توسعه تعاون در طی این مدت هشت‌ماهه سال ۹۸ هرماهه حداقل مبلغی بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اعتباری به متقاضیان در بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت‌نموده است که انتظار می‌رود این عدد تا پایان سال جاری جمعاً از مرز ۱۳۰ هزار میلیارد ریال تجاوز نماید.

وی در همین رابطه افزود: بانک توسعه تعاون طی سال جاری بالغ‌بر ۷۱۰ میلیارد ریال تسهیلات اعتباری به مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی پرداخت‌نموده و همچنین در سال گذشته ۱۶۲۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج در اختیار زوج‌های جوان قرارداده که این عدد طی هشت‌ماهه سال جاری به ۱۸۵۰ میلیارد ریال افزایش پیداکرده است که پیش‌بینی می‌گردد وام ازدواج تا پایان سال به ۲۴۰۰ میلیارد ریال فزونی یابد.

مهدیان همچنین رقم پرداختی تسهیلات اعتباری بانک توسعه تعاون را در اشتغال روستایی و عشایری طی سال ۹۷ و هشت‌ماهه امسال ۱۷۲۰۰ میلیارد ریال اعلام و افزود: بانک توسعه تعاون در بخش اشتغال فراگیر نیز رقمی بالغ‌بر ۴۲۰۰ میلیارد ریال به متقاضیان تخصیص داده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون بند الف تبصره ۱۸ را از دیگر طرح‌های ملی مهم در بحث کمک به رونق تولید و اشتغال عنوان کرد و دراین‌باره گفت: بانک توسعه تعاون با وزارت صمت بالغ‌بر ۲۰ هزار میلیارد ریال، وزارت جهاد کشاورزی ۱۱۵۰۰ میلیارد ریال، وزارت صنایع‌دستی و گردشگری ۳۰۰۰ میلیارد ریال، برای کمک به عاملیت در اجرای این طرح، موفق به انعقاد قرارداد با وزارتخانه‌های مذکور شده است.

مهدیان انعقاد تفاهم‌نامه ۱۹ هزار میلیارد ریالی با شرکت آبفا جهت توسعه شبکه آبرسانی روستایی، مدیریت بهینه مصرف آب، تصفیه آب شیرین و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه ۵۰۰۰ میلیارد ریالی با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را برای ساخت و خرید واگن را از دیگر اقدامات بانک در ۸ ماهه امسال عنوان نمود.

مهدیان بابیان اینکه از مجموع تسهیلات پرداختی ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی طی فعالیت ۱۰ ساله، با توجه به جوان بودن بانک یک عدد قابل قبولی تلقی نمود دراین‌باره گفت: که دوسوم تسهیلات پرداختی یادشده مربوط به ۳ سال اخیر بوده همان‌گونه که دوسوم منابع سپرده‌ای نیز مربوط به این ۳ ساله اخیر می‌باشد.

همچنین در این مراسم دکتر معصومه ابتکار معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: امضاء این تفاهم‌نامه و فراهم نمودن امکان پرداخت وام به زنان سرپرست خانوار بسیار حائز اهمیت بوده و امکان توان‌افزایی زنان سرپرست خانواده جزو اولویت‌های دولت یازدهم و دوازدهم محسوب می‌گردد.

وی در این رابطه افزود: زنانی که عهده‌دار بار مسئولیتی خانواده می‌باشند بی‌تردید نیازمند کار و حمایت مناسب می‌باشند که باید برای آنها کار و اشتغال مناسب و شرافتمندانه ایجاد گردد.

ابتکار در همین رابطه افزود: حمایت از زنان کارآفرین و کسب‌وکارهایی که زنان عهده‌دار مسئولیت آن می‌باشند علاوه بر کمک به حضور مشارکت و فعالیت جدی زنان در عرصه اقتصادی، می‌تواند باعث بهره‌گیری از اجتماع پاک و سالم با کمترین ناهنجاری و بی‌هنجاری به‌حساب آید.

معاونت رئیس‌جمهور در خصوص انعقاد این تفاهم‌نامه اظهار داشت: ما تلاش می‌کنیم که بامهارت افزایی زنان و امکان فعالیت آنها در بخشه‌ای اقتصادی مدلی را فراهم کنیم که از بهره‌وری و بازدهی مناسب برخوردار گردیم و ما به دنبال این نیستیم که با پرداخت تسهیلات به زنان جامعه بدون توجه به مهارت کافی و مدل کسب‌وکار از آنها افراد بیکار و بدهکار ایجاد نماییم.

ابتکار با اشاره به دو طرح در دست اجرای این معاونت با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور گفت: با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمینه آموزش و مهارت افزایی ۶۰۰۰ زن را از طریق سازمان فنی و حرف‌های دنبال می‌کنیم ضمن اینکه با همکاری وزارت کشور طرح آموزش زنان و مهارت‌آموزی زنان که مستقر در حاشیه می‌باشند را مدنظر قراردادیم.

وی در این رابطه افزود: انعقاد این تفاهم‌نامه با بانک توسعه تعاون باعث تکمیل پازل آموزش، مهارت افزایی، اشتغال آفرینی، بازاریابی، فروش و درآمدزایی خواهد شد و بانک توسعه تعاون می‌تواند در قالب این تفاهم‌نامه نقش موثری را در تولید، بازاریابی و فروش برای زنان فعال اقتصادی که عهده‌دار سرپرستی خانوار می‌باشند نقش‌آفرینی نمایند.

ابتکار بخش تعاون را ظرفیت بسیار مناسب و بسیار بزرگ برای امکان اشتغال و کارآفرینی برای زنان یادکرد و دراین‌باره گفت: تلاش شده است که با بهره‌گیری از ظرفیت این بخش به سمت ساختار سازی با مدل کسب‌وکار تعاونی برای کمک به اشتغال زنان و کارآفرینی آنها حرکت نماییم و بی‌تردید تشکل تعاونی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر فعالیت تعاونی برای حضور زنان می‌تواند محمل مناسبی برای فعالیت اقتصادی، بهره‌گیری صحیح از تسهیلات اعتباری و امکان تضمین و بازپرداخت و تأمین پشتوانه درآمدی و مالی برای زنان تلقی گردد.

وی ضمن اظهار خرسندی از فعالیت بانک توسعه تعاون و اقدامات و آمار و ارقام عملکردی این بانک در حوزه تسهیلات اعتباری با رویکرد کمک به تسهیلات اشتغال‌زایی، تولید تسهیلات حمایتی گفت: امید است که با این هم‌افزایی بتوان توسعه امید را در جامعه زنان در قالب فعالیت اشتغال‌زایی با حمایت سیستم بانکی و بانک توسعه تعاون فراهم نماییم.

      

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا