امور زیربناییراه و ساختمان

ساماندهی مرزهای ایران و افغانستان

وزیر راه و شهرسازی گفت: کمیته مشترک ساماندهی مرزهای ایران و افغانستان در مناطق میلک، دوغارون و ماهی رود باید زودتر تشکیل و خط ریلی خواف- هرات هر چه سریعتر با برقراری امنیت تکمیل شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد اسلامی در دیدار با معاون وزیر حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان و هیات همراه، اظهار داشت: همزبانی و هم‌کیشی از جمله ویژگی‌هایی است که حکومت‌های منطقه را به توسعه تبادلات با یکدیگر ترغیب می‌کند و بر این اساس کشورهای منطقه باید مسائل و مشکلات خود را درون منطقه‌ حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایران همواره خواهان پایداری صلح و ثبات افغانستان برای پیشرفت و توسعه این کشور است و برای تحقق آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

وزیر راه با اشاره به تقویت و گسترش روابط دو کشور، گفت: در گذشته برای تکمیل خط ریلی خواف- هرات فعالیت هایی انجام شد که  امیدواریم با برقراری امنیت این خط ریلی هرچه سریعتر تکمیل شود.

وی درباره انتظارات ایران از دولت افغانستان، اعلام کرد: مدت‌هاست به دلیل ناامنی شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه تکمیل خطوط ریلی دچار زیان و خسارت شده اند. انتظار ما این است که دولت افغانستان به ویژه وزارت حمل و نقل آن کشور این موضوع را حل و فصل کند.

اسلامی تکمیل سکو و بارانداز را در مسیر خط ریل خواف- هرات، منوط به برقراری امنیت عنوان کرد و خواستار راه‌اندازی هرچه سریعتر این پروژه و تکمیل آن شد.

عملیات اجرایی پروژه راه آهن خواف – هرات که از سال‌های ۱۳۸۱ – ۱۳۸۲ آغاز شده است، دارای چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ایستگاه شمعتیغ و پس از آن ایستگاه جونو در تعهد ایران است و قطعه چهارم که از این ایستگاه شروع شده و به هرات می‌رسد را افغانستانی‌ها متعهد به ساخت و بهره‌برداری از آن شده‌اند.

آمادگی ایران برای ارایه ضوابط و آیین‌نامه‌های حمل‌ونقلی به افغانستان

وزیر راه در ادامه دیدار خود با هیات افغانستانی از آمادگی ایران برای ارایه ضوابط و معیارهای حمل و نقلی و آیین‌نامه‌ها در قالب انتقال تکنولوژی، آموزش، تربیت نیروی انسانی و تجهیزات و ماشین آلات از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر داد.

اسلامی افزود: نیاز داریم تا مناطق مرزی ایران و افغانستان در میلک، ماهی رود و دوغاورن ساماندهی شود و انتظار داریم تا توسعه روابط اقتصادی دو کشور با ساماندهی مسیر ترانزیتی هموار شود.

وی اضافه کرد: کمیته و گروه مشترک کارشناسی برای ساماندهی سه منطقه مرزی ایران و افغانستان تعیین شود و با انجام کار کارشناسی، مشکلات این مناطق را بررسی و اولویت بندی کنند و مشکلاتی را که می توان از طریق کمیته و کارگروه حل کرد، در همان کارگروه حل کرده و در صورت عدم رفع مشکلات، در خصوص رفع آنها، کمیته مرزی، تعیین‌ تکلیف کند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا