انرژی

پیوند میان بخش خصوصی و دولتی در حوزه آب تسهیل شد/انعقاد ۱۲ قرارداد فناورانه

پیوند میان بخش خصوصی و دولتی در حوزه آب، با گردهمایی فناورانه سازمان‌ها، صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست تسهیل شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اسماعیل قادری‌فر، رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گردهمایی فناورانه سازمان‌ها، صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست که امروز با حضور بخشی از بازیگران زیست بوم این حوزه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی افتتاح شد، این گردهمایی را فرصتی برای شناسایی و رفع مشکلات ملی حوزه آب با همکاری وزارت نیرو دانست و گفت: در کشورمان دو نسل حوزه زیست بوم استارتاپی را پشت سر گذاشته‌ایم. نسل اول بر پایه فناوری اطلاعات استوار است و نسل دوم در حوزه فناوری محوری فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حال حاضر از حدود ۱۳۰ شتابدهنده فعال در کشور، ۶۰ شتابدهنده در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند.

قادری‌فر تصریح کرد: پیوند میان فعالان بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی مهم‌ترین دستاورد این گردهمایی است؛ همچنین توسعه بازار این شرکت‌ها در این گردهمایی دنبال می‌شود. در این راستا نشست‌ها و پنل‌های تخصصی برگزار خواهد شد.

وی نشست رو در روی میان صنایع و شرکت‌های دانش بنیان را از اتفاقات مهم این رویداد دانست و گفت: نشست‌هایی که با انعقاد قراردادهای فناورانه همراه می‌شود، از مهمترین دستاورد این گردهمایی است. همزمان با این نشست‌ها ۱۲ قرارداد فناورانه میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع منعقد می‌شود.

دانش‌بنیان‌ها با اقدامات فناورانه حوزه آب را متحول می‌کنند

همچنین نادر قلی ابراهیمی، دبیر ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری در این گردهمایی با تاکید بر لزوم ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها برای انجام اقدامات فناورانه در حوزه آب، اظهار کرد: در این گردهمایی حدود ۸۰ شرکت دانش‌بنیان و ۲۰ استارتاپ برای ارائه دستاوردهای خود حضور دارند. همچنین صنایع نیز در ۷ پنل تخصصی نیازهای خود را مطرح می‌کنند تا با پاسخگویی به این نیازها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد رقم خوردن حرکات فناورانه باشیم.

ابراهیمی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در دو روز برگزاری رویداد ۱۲ قرارداد میان شرکت‌های فناور و صنایع منعقد شود تا جریان جدیدی در مجموعه دانش حوزه آب رقم بخورد.

وی در ادامه به سند توسعه فناوری‌های حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست اشاره کرد و افزود: این سند مبنای حرکات فناورانه و دانش‌بنیان در ستاد است. بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند که از این تعداد حدود ۱۴۰ شرکت دانش‌بنیان مربوط به حوزه آب است. این تعداد باید افزایش یابد و فرصت ایده‌پردازی و اقدامات فناورانه در این حوزه گسترش یابد. البته پنج شتابدهنده فعال در این حوزه نیز روند تشکیل این شرکت‌های فناور را شتاب می‌دهند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر ایجاد حرکت جدی برای اجرایی سازی اقدامات سند، گفت: کارگروه‌های مختلفی در ستاد راه‌اندازی شده است که اقدامات جریان‌سازی را آغاز کرده‌اند. در این کارگروه‌ها در حوزه‌های مختلف فعالیت‌هایی انجام می‌شود که می‌توان به راه‌اندازی سیستم‌های آب شیرین‌کن، تولید پمپ‌های فشار قوی آب‌شیرین‌کن و تامین آب شرب برای واحدهای کوچک روستایی اشاره کرد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: بیابان‌زایی نیز از دیگر مباحث مهم در ستاد است که در این خصوص اقداماتی مانند پخش سیلاب در هندیجان با مشارکت مردم انجام شد. همچنین در رابطه با کانون‌های گرد و غبار و کنترل آنها نیز اقداماتی فناورانه مد نظر قرار گرفت.

به گفته وی، ایران با تاریخ و فرهنگ ۷ هزار ساله خود در مباحث مهندسی آب سرآمد دنیا بود و اکنون با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به این حوزه باید به سمت رونق فعالیت‌های فناورانه پیش رویم.

همچنین با حضور محمد صالح اولیا معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو، اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نادر قلی ابراهیمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری و فعالان این حوزه نمایشگاه جانبی شرکت‌های دانش‌بنیان برای نمایش محصولات این حوزه گشایش یافت.

بر اساس اعلام معاونت علمی، این گردهمایی توسط ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی به مدت دو روز تا ۱۰ آذر ماه ادامه دارد. در این زمان صنایع نیازهای خود را در پنل‌های تخصصی مطرح می‌کنند تا شرکت‌های فناور و استارتاپ‌ها برای رفع آن راهکار ارائه دهند. همچنین علاوه بر نشست‌های تبادل فناوری نمایشگاه جانبی در صندوق نوآوری و شکوفایی بر پا شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه دستاوردهای خود را نمایش داده‌اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا