صنعت، معدن، تجارت

افتتاح ۳۱۰ میلیون دلار پروژه در صنعت مس/تحریم مس شکسته شد

​​​​​​معاون وزیر صنعت از افتتاح ۳۱۰ میلیون دلار پروژه در صنعت مس خبر داد و با بیان اینکه تحریم در صنعت مس شکست خورده است، گفت: ۱.۸ میلیارد یورو طرح جدید در این حوزه تعریف شده است.

​​​​به گزارش آرمان اقتصادی، خداداد غریب پور صبح امروز یکشنبه ۱۰ آذر ۹۸  در مراسم یکپارچه سازی سیستم های اطلاعاتی در صنعت مس گفت: خوشبختانه مس روزگار خوبی را سپری می کند و  ۳۱۰ میلیون یورو پروژه در این صنعت تا شب عید افتتاح می شود و ۱.۸ میلیارد یورو طرح و ۱۳ هزار میلیارد تومان پروژه نیز طرح آماده افتتاح است که این اتفاق خوبی در حوزه صنایع مس به شمار می رود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این میان چشم انداز ما در درازمدت برای سرمایه گذاری در صنعت مس مثبت است، چرا که این فضا به شدت در حال رونق بوده و پروژه های زیادی را در دست اجرا دارد و طرح های متعددی نیز برای آینده این صنعت تعریف شده است.

وی تصریح کرد: امروز به همت شرکت ملی صنایع مس ایران، از معدن تا محصول می توان قیمت تمام شده را رصد کرده و وضعیت را به لحاظ انبارداری مورد بررسی قرار داد که در قالب سامانه جامع مالی که از سوی ملی مس طراحی شده، می توان ارتقای شفافیت را هم در کنار سرمایه گذاری ها شاهد بود.

به گفته غریب پور، بخش معدن و صنایع معدنی هم اکنون کاملا پیشتاز در حوزه ارزآوری است و اکتشافات در معادن نیز در کنار صادرات وارد عمل شده است، به این معنا که صنعت مس در سرچشمه و سونگون وارد فعالیت های جدیدی شده و پهنه های جدیدی نیز در استان سیستان از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران در حال اکتشاف است.

غریب پور در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر در خصوص تغییر در عوارض صادراتی بخش های مختلف معدنی گفت: در زمینه کنسانتره مس خوشبختانه با توجه به مازاد تولیدی که در کشور نسبت به مصرف وجود دارد، توانایی صادرات کاملا همزمان با تأمین بازار داخل وجود دارد و نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز برای تغییر عوارض صادرات این محصول فراهم است.  

وی اظهارداشت: یکی از سیاستهای ما آموزش و ایمنی در معادن است که کمیته ایمنی معادن را بیش از پیش فعال خواهیم کرد.

غریب پور گفت: در شرایط تحریم که دو بار بخش معدن کشور از سوی آمریکا در فهرست تحریم ها قرار گرفته، توانسته ایم در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۸ معادل کل سال ۹۷ صادرات مس داشته باشیم، پس تحریم صنعت مس در ایران شکست خورده است.

وی اظهارداشت: حمایت از معادن کوچک مس در دستور کار قرار گرفته و سیاست ما آن است که معادن بزرگ را خود شرکت ملی مس در اختیار داشته باشد و در مقابل، معادن کوچک تحت نظر این مجموعه به فعالیت ادامه دهند.

همچنین در ادامه اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز گفت: در راستای هوشمندسازی سیستم های مالی برنامه ریزی شده تا سامانه جامع مالی را راه اندازی نماییم تا بتوانیم به صورت آنلاین قابلیت تعیین تکلیف قیمت تمام شده را در بخش های مختلف داشته باشیم.

وی افزود: بر این اساس برای شفاف سازی در راستای فروش، بازرگانی و انبارداری سیستمی طراحی شده تا به عنوان یک ابزار مدیریتی قابل تصمیم سازی سریع را به ما بدهد و اسناد مالی به صورت مکانیزه وارد سیستم شود.

سعدمحمدی تصریح کرد: این سیستم جامع مالی کاملا از سوی متخصصان ایرانی طراحی شده و تلاش خواهد کرد تا به لحاظ مدیریتی ما را به سیستم های منطبق بر استانداردهای جهانی ارتباط دهد.

وی گفت: سهم مس از تولید ناخالص داخلی ارتقا خواهد یافت و جایگاه این صنعت در کل صنایع معدنی شاخص تر از قبل خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا