بورسبورس اوراق

ارزش ۱۸۰ هزار میلیاردی صندوق‌های بازار سرمایه

رییس سازمان بورس ارزش صندوق‌های بازار سرمایه را ۱۸۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاپور محمدی امروز (یکشنبه) در پنجمین همایش انجمن مالی اسلامی با موضوع بازار مالی اسلامی، رونق تولید، چالش ها و راهکارها، با اشاره به اینکه اخیرا شورای فقهی تصمیم گرفته و دستورالعمل‌ها در شورا بررسی می شود تا از هرگونه انحراف جلوگیری شود،  اظهار کرد: در شورای فقهی سازمان بورس علاوه بر بررسی ابزارها، دستورالعمل‌ها هم بررسی می‌شود. در دنیا ابزارهای مالی که وجود دارد غیر از یکی – دو مورد، همه به صورت عملیاتی در کشور ما نیز وجود دارد.

به گفته وی، سهامی که در ایران وجود دارد، اسلامی است و ارزش آن ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.

محمدی گفت: زمان اجرای عملیات بازار باز اکنون و بانک‌مرکزی می‌تواند اوراق را از بازار سرمایه بخرد و نقدینگی جامعه را افزایش دهد یا اوراقی که خریداری کرده را به بازار بازگرداند و انقباض نقدینگی کند. بانک مرکزی تاکنون فقط از حجم پول استفاده کرده و عملیات بازار باز را نداشته، اما فرصت‌هایی در بازار سرمایه ایجاد شده تا بازار باز عملیاتی شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به وجود صندوق‌های متعدد، اظهار کرد: این صندوق‌ها هنگام پایه‌گذاری اساسی نبوده و اکنون متنوع شده و حجم آن گسترش یافته است.

وی ارزش صندوق های بازار سرمایه را ۱۸۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

تاکید رئیس سازمان حسابرسی بر حفظ ارزش پول

رئیس سازمان حسابرسی نیز در این همایش حفظ ارزش پول را موضوع بسیار مهمی خواند و گفت: سازمان حسابداری و حسابرسی اسلامی در بحرین تشکیل شده اما ما نقشی در آن نداریم.

موسی بزرگی اصل اظهار کرد: حسابداری و حسابرسی اسلامی پیش از این از حیث نظری و کاربردی مطرح شده و تفاوتی که در این زمینه با کشورهای غربی داریم مربوط به سود است.

وی افزود: در جامعه مسلمان مردم به دنبال حداکثر سازی سود نیستند. چرا که سود متناسب با شرایط و اهداف محیط اقتصادی تعیین می‌شود.

رئیس سازمان حسابرسی همچنین با بیان اینکه سازمان حسابداری و حسابرسی اسلامی مدت‌هاست که در بحرین ایجاد شده است، گفت: متاسفانه ما نقشی در این سازمان نداریم که دو مرکز تدوین استاندارد و کمیته شریعت را برای بررسی پیچیدگی‌ها و تفاوت‌های معاملات در فقه شیعه و سنی ایجاد کردند.

به گفته بزرگی اصل، بانک‌های اسلامی با عدم مسئولیت مرزهای جغرافیایی برای جذب منابع مالی مواجه نیستند. دید جهانی نسبت به ابزارهای مالی اسلامی دارند.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا