انرژی

پیش‌بینی بازار اوپک در سال آینده

رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ برابر ۱.۰۸ میلیون بشکه در روز و عرضه نفت غیراوپک در همین سال برابر ۲.۲ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده، با این احتساب تقاضا برای نفت خام اوپک برابر ۲۹.۶ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۲۰ تخمین زده شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مقدار تقاضا برای نفت خام اوپک پیش بینی شده (سهم اوپک در بازار نفت) در سال ۲۰۲۰ در حدود ۱.۱۳  میلیون بشکه در روز کمتر از سال ۲۰۱۹ و ۳ میلیون بشکه در روز کمتر از سال ۲۰۱۶ و زمان تصویب بیانیه همکاری است. در صورتی که اوپک و کشورهای مشارکت کننده غیراوپک در اجلاس وزارتی آینده تغییری را در تعهدات خود ندهند و سطح تولید ایران، ونزوئلا و لیبی نیز در سطح ماه اکتبر ۲۰۱۹ باقی بماند، بازار نفت در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۲۰۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه خواهد داشت که بخش اعظم آن مربوط به نیمه اول سال ۲۰۱۹ است.
اوپک، مسیر بازار نفت را تعیین می‌کند

در همین باره، خطیبی – کارشناس ارشد حوزه انرژی – گفت: کاهش تنش بین آمریکا و چین می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود رشد اقتصادی دنیا داشته باشد، چرا که از این طریق قیمت‌های نفت بهبود می‌یابد و تقاضا نیز در این حوزه افزایش پیدا می‌کند. بنابراین هرچه جنگ اقتصادی که آمریکا با چین و دیگر کشورها آغاز کرده، ادامه داشته باشد، تولید و صادرات کشورها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و همین مساله موجب کاهش تقاضای نفت می‌شود.

همچنین بخوانید

وی هم‌چنین درباره وضعیت قیمت نفت در بازار جهانی بر این عقیده است که بی‌شک این مساله تابع عوامل مختلفی است؛ در شرایط فعلی عرضه نفت زیاد است که همین مساله روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل اگر اوپک بتواند عرضه بازار را مهار کند، قیمت‌ها متعادل می‌شوند اما اگر این اتفاق نیفتد، قطعا شرایط بازار وضعیت مناسبی نخواهد داشت.

خطیبی با بیان این‌که تصمیم اجلاس اوپک مبنی بر کاهش مجدد تولید می‌تواند نقش زیادی در وضعیت بازار داشته باشد، چراکه اگر این کاهش اتفاق افتد، قیمت‌ها متعادل می‌شود، اظهار کرد: قیمت نفت تابع عرضه است تقاضا نیز می‌تواند با جنگ اقتصادی که آمریکا به راه انداخته، کنترل شود؛ به همین دلیل باید بگویم که ما تهدیدها و فرصت‌هایی را در این باره داریم که باید به دنبال متعادل کردن بازار نفت باشیم.

به گفته این کارشناس حوزه انرژی، قیمت‌ها می‌تواند در حدود ۶۰ دلار و شاید کمتر نیز باشد که این مساله به تصمیم اوپک بستگی دارد و تصمیم اوپک می‌تواند نقش مستقیمی در بازار جهانی نفت داشته باشد.

با این حال، در ماه نوامبر ۲۰۱۹، با توجه به رشد عرضه کشورهای غیراوپکی مانند برزیل، نروژ و گویان به میزان ۱.۱ میلیون بشکه در روز در سال۲۰۲۰ ، در صورتی که اوپک قصد حفظ کف قیمت‌های نفت برنت در سطح ۶۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۰ را دارد، باید در حدود ۲.۱میلیون بشکه در روز از تولید نفت خام خود را کاهش دهد. البته باید توجه داشت که طبق برآوردهای میان مدت موجود این روند موقتی است و از سال ۲۰۲۱ تولید نفت غیراوپک شامل آمریکا وارد دوره کاهش رشد خواهد شد و همین موضوع باعث می شود تا به تدریج همراه با تقویت تقاضای نفت جهان، تقاضا برای نفت خام اوپک شروع به افزایش کند.

براساس  آخرین برآورد اعلام شده توسط دبیرخانه اوپک، به نظر می‌رسد مناسب‌ترین استراتژی اوپک در شرایط موجود تداوم سطح تولید جاری در سال ۲۰۲۰ تا اجلاس بعدی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ است. اتخاذ این موضع به اوپک این اجازه را خواهد داد تا به تدریج نااطمینانی‌های خود درباره پیش بینی عرضه نفت شیل و رشد اقتصاد جهانی را کمتر کرده و این فرصت را داشته باشد که با اطلاعات و دانش عمیق‌تری در آینده اقدام به تصمیم گیری کند.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد اوپک باید اجازه دهد تا مازاد عرضه نفت ایجاد شده در بازار درصورت تداوم تعهدات موجود، قیمت‌های نفت خام در سال ۲۰۲۰ را کاهش دهد تا فشارهای مالی بر تولیدکنندگان نفت شیل برای دوره طولانی‌تری ادامه داشته و حتی تشدید شود و در عین حال تقاضای نفت خام نیز تقویت شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا