صنعتصنعت، معدن، تجارت

ایدرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فیلتر آب شیرین کن می سازند

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توافق نامه دستیابی به دانش فنی و ساخت و بهره برداری از طرح نمونه فیلتر های آب شیرین کن اسمز معکوس را امضا کردند .

به گزارش آرمان اقتصادی ، محمد رضا عبداللهی معاون برنامه ریزی ایدرو و پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همایش فناورانه صنعت آب تفاهم نامه این همکاری را امضا کردند . برپایه این توافق طرفین در مدت زمان شش سال و در سه مرحله جهت تکمیل دانش فنی و ساخت ، راه اندازی و بهره برداری با هم همکاری خواهند کرد . محل اجرای این طرح شهرک تحقیقاتی و فناوری کاوش تابعه ایدرو هست.

سازمان گسترش پیش از این ، جهت دانش فنی و تولید آزمایشگاهی غشاء اسمز معکوس که در تصفیه آب کاربرد دارد ، با دانشگاه صنعتی شریف قراردادی را به امضاء رسانده بود و براساس این قرارداد نمونه آزمایشگاهی آن در شهرک کاوش به اجرا درآمد.
فناوری پیشرفته «فیلترهای ممبران» یا اسمز معکوس در اختیار کشورهای آمریکا ، ژاپن ، کره و چین است. پیش بینی می شود در طرح نهایی احداث واحد صنعتی غشای ممبران پس از دستیابی به فناوری و دانش فنی سالانه حود ۵۰ هزار عدد فیلتر ۱ متری با قطر ۸ اینچ برای مصارف شیرین کردن آب شرب و استفاده در صنایع پتروشیمی و فولاد کشور تولید می شود که حدود نیمی از نیاز سالانه کشور را از واردات تامین خواهد کرد. تولید هرکدام از این فیلترها حدود ۵۰۰ دلار صرفه جویی ارزی بدنیال خواهد داشت.
شیرین کردن آب از طریق فیلترهای ممبران پیشرفته ترین و کم هزینه ترین شیوه تولید آب شیرین از آب شور و تلخ است. خروجی هر فیلتر روزانه حدود ۲۵ لیتر آب شیرین است که این چرخه معادل ۴۰درصد آب شور و تلخ ورودی به آن است. با توجه به مشکل کمبود آب در کشورمان تجهیز کشور به این فناوری اهمیت به سزایی دارد.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا