بین الملل

بهبود بازارهای سهام جهان از شوک طلاق انگلیسی

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، بازارهای سهام در پاریس، لندن و فرانکفورت همگی حدود یک درصد صعود کردند و برای چهارمین روز متوالی افزایش یافتند تا ضرر سنگینی که پس از رای انگلیس برای خروج از عضویت اتحادیه اروپا متحمل شده بودند را جبران کنند. رای شوکه کننده مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا  که به بریگزیت معروف شد، معامله گران را در مواجهه با تهدید جدید متوجه اقتصاد جهانی به وحشت انداخت و جمعه گذشته ۲.۱ تریلیون دلار از ارزش بازارهای سهام جهان را کاست. با این همه حرکت صعودی قیمت که طی چهار روز گذشته در بازارهای سهام جهان مشاهده شد نشان می دهد که بیشتر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران واکنش بیش از حدی به رای هفته گذشته انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا داشتند.

بازارهای سهام اروپایی پس از آماری که نشان داد بیکاری در منطقه یورو در ماه مه به پایین‌ترین سطح در پنج سال اخیر رسیده است، صعود کردند. این خبر برای این بلوک ارزی واحد که همچنان اقتصاد شکننده‌ای دارد امیدوارکننده بود. با این همه نرخ بیکاری در ۱۰.۱ درصد ایستاد که بسیار بالاتر از سطح پیش از بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ است.‌

شاخصهای سهام آمریکا با دنبال کردن روند بهبود پس از همه پرسی انگلیس، روز جمعه صعود کردند و بزرگترین رشد هفتگی در یک سال اخیر را رقم زدند. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ هفته گذشته بیش از سه درصد افزایش یافتند و اکنون کمتر از یک درصد پایین‌تر از سطح پیش از بریگزیت هستند.

همچنین بخوانید

حجم معاملات سهام آمریکا در روز جمعه پایین‌ترین سطح از ۲۳ ژوئن – یک روز قبل از اعلام نتایج همه پرسی انگلیس – بود که بازارهای سهام سراسر جهان را در شوک فرو برد.

بسیاری از بازارهای سهام جهان از روز سه‌شنبه با این امید که بانک‌های مرکزی سراسر جهان به افزایش نقدینگی در بازارها کمک کرده و سیاست پولی تسهیلی را گسترش می‌دهند بهبود چشمگیری پیدا کرده اند. این رشد شاخصهای داوجونز و استاندارد اند پورز را به رکورد بالای اخیرشان نزدیک کرد.

مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس در واکنش به تحولاتی که پس از همه پرسی رخ داده‌اند، پنج شنبه گذشته اظهار کرد: احتمال دارد این بانک در ماه‌های آینده نرخهای بهره را کاهش دهد در حالیکه گفته می‌شود بانک مرکزی اروپا درصدد تغییر برنامه خرید اوراق قرضه است که به حمایت از قیمتهای اوراق قرضه اسپانیایی و ایتالیایی کمک کرد. از سوی دیگر انتظارات سرمایه گذاران برای افزایش نرخهای بهره کوتاه مدت آمریکا در ماههای آینده به دلیل ابهاماتی که در نتیجه جدایی انگلیس از بلوک اروپایی ایجاد شده، کمتر شده است.

با این همه بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌گویند ریسک‌های مربوط به بریگزیت در بلندمدت بویژه در انگلیس و اروپا به قوت خود باقی مانده‌اند. اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا روز جمعه هشدار داد که این رای ممکن است روند احیای اقتصاد منطقه یورو را معکوس کند.

بازده اوراق قرضه دولتی در سراسر جهان روز جمعه به پایین‌ترین رکورد مشاهده شده رسید. بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا در اواسط معاملات روز جمعه به رکورد پایینی سقوط کرد اما تا پایان معاملات به ۱.۴۴۶ درصد بهبود یافت. تقاضا برای اوراق قرضه دولتی که دارایی امن محسوب می شوند، منعکس کننده نگرانی سرمایه گذاران به رغم بهبود اخیر بازارهای سهام است.

شاخص داوجونز اینداستریال اوریج ۰.۱ درصد افزایش یافت و در ۱۷۹۴۹.۳۷ واحد بسته شد و برای چهارمین روز متوالی رشد کرد. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ با ۰.۲ درصد افزایش، در ۲۱۰۲.۹۵ واحد ایستاد و نزدک کامپوزیت با ۰.۴ درصد افزایش، در ۴۸۶۲.۵۷ واحد بسته شد.

شاخص استاکس اروپا ۶۰۰ برای کل هفته ۳.۲ درصد رشد کرد، اما پایین سطحی ماند که پیش از همه پرسی انگلیس قرار داشت. شاخص FTSE۱۰۰انگلیس بزرگترین رشد هفتگی از سال ۲۰۱۱ را ثبت کرد و ضرری که پس از اعلام رای انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا متحمل شده بود را جبران کرد.

بازارهای سهام آسیا هم با دنبال کردن بهبود وال استریت و بازارهای اروپایی در سطح بالاتری ایستادند. شاخص نیک‌کی ژاپن روز جمعه ۰.۷ درصد رشد کرد و برای کل هفته ۴.۹ درصد افزایش نشان داد. شاخص سهام شانگهای پس از انتشار آمار دو شاخص مهم بخش تولید چین تنها ۰.۱ درصد رشد کرد. شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین از ۵۰.۱ واحد در ماه مه به ۵۰ واحد در ژوئن اُفت کرد. قرائت بالای ۵۰ رشد یک بخش و پایین ۵۰ واحد رشد منفی یک بخش را نشان می دهد. شاخص مدیران خرید کایشین چین هم از ۴۹.۲ واحد در ماه مه به ۴۸.۶ واحد در ژوئن کاهش یافت. این آمار احتمال کندی رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم امسال نسبت به سه ماهه اول را مطرح کرد با اینهمه بهبود فعالیت بخش خدمات، سرمایه گذاران را نسبت به سلامت اقتصاد این کشور تا حدودی مطمئن ساخت.

در بازارهای کالا، هر اونس طلا با ۱.۴ درصد افزایش، نزدیک به ۱۳۴۰ دلار معامله شد در حالیکه قیمتهای نفت هم از رکورد پایین اخیر بهبود یافت و نفت خام آمریکا برای تحویل در اوت در معاملات نیویورک با ۶۶ سنت یا ۱.۴ درصد افزایش، در ۴۸.۹۹ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۲.۸ درصد افزایش نشان داد. نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است برای تحویل در سپتامبر در معاملات لندن ۶۴ سنت یا ۱.۳ درصد افزایش یافت و در ۵۰.۳۵ دلار ایستاد. قیمت نفت برنت برای کل هفته حدود چهار درصد افزایش ثبت کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا