انرژی

چند روستانشین تا پایان سال منتظر آب آشامیدنی باشند؟

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، با تاکید بر این‌که طرح ملی آب‌رسانی به تک روستاها و تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی اولویت‌دار روستایی در حال اجراست، گفت: پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین اعتبار باقی‌مانده‌ی این طرح، تا پایان سال جاری ۱۵۱۷ روستا با جمعیت ۹۲۱ هزار نفر از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند.

شاهین پاکروح در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به  طرح ملی آب‌رسانی به روستاهای کشور با عنوان طرح  آب‌رسانی به تک روستاها و تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی اولویت‌دار روستایی، اظهار کرد: این طرح با هدف احداث ۹۲۴ مجتمع و ۱۰۰۰ آب‌رسانی پروژه تک روستایی در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ ایجاد شد. در راستای اجرای این طرح، از سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۷ با هزینه کرد اعتباری به مبلغ ۴۰.۶۰۰ میلیارد ریال بالغ بر ۹۰۰۰ روستا با جمعیت تحت پوشش شش میلیون نفر، از نعمت آب شرب بهره‌مند شدند.

وی با بیان این‌که با اجرای کامل طرح مذکور جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر، از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره‌مند خواهند شد، افزود: در سال ۱۳۹۸ از محل منابع اعتباری صندوق توسعه ملی، مبلغ ۱۳۲ میلیون یورو برای طرح‌های آب‌رسانی روستایی و توسعه‌ی شبکه‌های آن، ابلاغ شده است و در مرحله‌ی نخست توزیع اعتبارات قانون بودجه سال ۱۳۹۸، اعتباری به میزان ۵.۳۷میلیون یورو با معادل ریالی ۴.۹۶۷ میلیارد ریال تخصیص و در پروژه‌ها هزینه شده است.

همچنین بخوانید

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین اعتبار باقی‌مانده‌ی این طرح، تا پایان سال جاری ۱۵۱۷ روستا با جمعیت ۹۲۱ هزار نفر از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند.

بیش از ۸۱ درصد از جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه‌های آبرسانی

بر اساس این گزارش، درحالی که میزان آب‌رسانی به جمعیت روستایی ایران تا قبل از سال ۱۳۹۲ به ۹۰۰ هزار نفر می‌رسید، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در وزارت نیرو تا پایان سال جاری ۹۲۱ هزار نفر از هم‌وطنان روستایی دیگر نیز با تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های آب‌رسانی، از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند خواهند شد.

مسئولان ابراز امیدواری کرده‌اند که این روند تا پایان دولت دوازدهم ادامه داشته تا تعداد ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی برخوردار از آب شرب سالم به حدود ۱۰ میلیون نفر افزایش یابد و تا تابستان سال ۱۴۰۰ نیز جمعا ۴۰۰۰ روستای دیگر به جمع روستاهای برخوردار از شبکه آب شرب اضافه شود.

طبق آخرین آمار بیش از ۵۰۰۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱.۱ میلیون نفر فاقد آب هستند و ۶۰۰۰ روستا در کشور با تانکر آب‌رسانی می‌شوند که طبق اعلام، آمار آن سال به سال در حال کاهش است.

هم‌چنین از ابتدای سال ۱۳۹۵، بودجه مورد نیاز آب‌رسانی به روستاها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی آغاز شد و به روستاهایی که بالای ۲۰ خانوار داشتند، آب‌رسانی صورت گرفت. طبق آخرین آمار بیش از ۸۱ درصد از جمعیت روستایی ایران تحت پوشش شبکه‌های آب‌رسانی قرار دارند.

به طور کلی ۵۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی از سال ۱۳۹۵ به این محل اختصاص یافت و از محل این اعتبارات ۱.۹ خانوار جمعیت روستایی معادل ۶.۷ میلیون نفر در ۱۰ هزار روستا تحت پوشش قرار گرفتند. در سال جاری ۱.۲ میلیون نفر جمعیت روستایی دیگر در ۱۹۵۰ روستا تحت پوشش قرار می‌گیرند و درصورتی که اعتبارات ادامه داشته باشد تا پایان دولت، سه میلیون نفر جمعیت روستایی دیگر تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر، شاخص بهره‌مندی آب روستایی ۸۲ درصد است. ‌۵.۷ میلیون فقره انشعاب آب در حوزه روستایی وجود دارد و سالیانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب برای تامین آب شرب روستاییان لازم است. برای تامین آب روستاها ۸۵ درصد از آب زیرزمینی و ۱۵ درصد از آب سطحی استفاده می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا