صنعت، معدن، تجارت

اختصاص کارت ویژه دریافت خدمات از دولت به صادرکنندگان نمونه

نایب رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه دولتمردان تمام قد باید در حمایت از صادرکنندگان و توسعه صادرات غیرنفتی کشور گام بردارند،خطاب به اعضای کابینه گفت:نترسید و پشت سر صادرکنندگانتان بایستید.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدرضا انصاری، امروز دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸ در بیست و سومین مراسم روز ملی صادرات ایران با بیان اینکه هنوز ادبیات صادرات غیرنفتی و توجه آن برای پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی در ایران شناخته شده نیست، گفت: یک کار مشترک برای رونق تولید در تمامی کشورهایی صورت گرفته که آن هم، توجه به توسعه صادرات غیرنفتی است؛ در حالیکه در ایران هنوز از راهکارهایی استفاده نشده تا صادرات کشور توسعه یابد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: مکانیزم های استفاده از استعداد ملی در توسعه صادرات غیرنفتی را باید با بهره گیری از تجربیات سایر کشورها به کار بست؛ این در حالی است که تمامی کشورها صادرات را در بالاترین سطوح اجرایی کشور خود قرار داده و وزارتخانه‌ای برای صادرات غیرنفتی داشته‌اند؛ این در حالی است که سازمان توسعه تجارت خیلی اکنون با علاقه عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: با ۱۰۰ میلیون دلاری که سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران است، نمی توان در دنیا حرف برای رقابت در شرایط سخت جهانی زد، این در حالی است که هم اکنون ضمانتنامه گرفتن از صندوق ضمانت صادرات ایران، جواهر شده است؛ این در حالی است که اگر جایی از کشور نمی توانیم از سرمایه های بلوکه شده خود استفاده کنیم، می توانیم با افزایش سقف سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران کار را برای صادرکنندگان هموار کنیم.

به گفته انصاری، اگر به دنبال این هستیم که صادرات را رونق دهیم، باید سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران را افزایش دهیم، این در حالی است که ترکیه و عربستان به ترتیب ۲ میلیارد و ۴ میلیارد دلار را بعنوان سرمایه صندوق ضمانت صادرات خود قرار داده اند، این در حالی است که با مصوبه مجلس قرار بر این بود که یک درصد از حقوق ورودی کالاهای وارداتی غیراساسی به عنوان مشوق صادراتی اختصاص یابد، اما بعد از مصوبه مجلس که چیزی حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان را برآورد کرده بود، اما متاسفانه بعد از گذشته چند سال هنوز عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به اینکه جایزه صادراتی تاثیر مناسبی بر روی صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته است، اظهار داشت: رشد ۴۵ درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی که با عنوان شدن جایزه ۸ درصدی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی رخ داد، مرهون اختصاص این مشوق بوده است که متاسفانه هم اکنون این روند متوقف شده است، این در حالی است که مجلس مصوب کرده و بودجه آن نیز تا ۶۰۰ میلیارد تومان نیز دریافت شده؛ اما به دلیل اینکه متاسفانه نتوانستیم آن را هزینه کنیم، دوباره به خزانه برگشت.

رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خاطرنشان کرد: وقتی که ایرانی بیرون از کشور ۸۰۰ میلیارد دلار را در یک شرکت مدیریت می‌کند، چرا در ایران نمی تواند توسعه اقتصادی داشته باشد، این در حالی است که در همین شرایط سخت، صادرکنندگان در حال صادرات هستند. این در حالی است که باید پشت سر ۸ هزار صادرکننده ایستاد، آنها را حمایت کرد و اجازه دهند که صادرات غیرنفتی کرده و ارز آن را به کشور برگردانند.

وی با استقبال از دریافت کارت ویژه برای صادرکنندگان نمونه که از سوی سازمان توسعه تجارت ایران طراحی و از امروز به صادرکنندگان نمونه اختصاص می‌یابد، گفت: وزارتخانه ها باید این کارت را قبول کنند و پشت صادرکنندگان بایستند تا آنها صادرات را رونق دهند.

انصاری گفت: باید ترتیبی داد که مشوق های صادراتی فعال شود؛ این در حالی است که مشوق صادراتی مثل چاشنی برای دینامیت است، مبلغ آن کوچک است اما اثر بزرگی دارد.

نایب رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه دولتمردان تمام قد باید در حمایت از صادرکنندگان و توسعه صادرات غیرنفتی کشور گام بردارند،خطاب به اعضای کابینه گفت:نترسید و پشت سر صادرکنندگانتان بایستید. این در حالی است که اکنون بسیاری از اعضای دولت یا کارمندان دولتی می ترسند که به صادرکنندگان نمونه و بزرگ کشور، خدمات بدهند چراکه به شدت فضای سنگینی در ادارات دولتی حاکم است و برخی می ترسند که برای حمایت از صادرکنندگان، زیر سوال بروند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا