امور زیربناییتعاون و اشتغال

۴سال انتظاربرای اتمام یک طرح اشتغالزا و ارزآور/پیشرفت کنونی۴۵درصد

اراک- پروژه احداث شهرک تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در شهرستان محلات به عنوان یک طرح اشتغالزا و ارزآور، طی ۴ سال تنها به ۴۵درصد پیشرفت فیزیکی دست یافته و در بن بست کمبود اعتبار گرفتار شده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: تکثیر و پرورش ماهیان زینتی شاخه ای از آبزی پروری است که در برخی استان های کشور در حال انجام است و یکی از رسته های تولید است که درآمدزایی و توسعه اقتصادی را به همراه دارد و ورود افراد به این حوزه زمینه اشتغال زایی بسیار را فراهم آورده است.

از مزایای این ظرفیت تولیدی و اقتصادی کشور می توان به صادرات آن به کشورهای دیگر و ارزآوری اشاره کرد. استان مرکزی هم اکنون عمده ترین حجم تولید ماهی زینتی را در کشور به خود اختصاص داده و همین ظرفیت، موجب شد که طی سال های اخیر، مساله راه اندازی یک مرکز و شهرک تخصصی به منظور پرورش ماهیان زینتی در شهرستان محلات این استان مطرح و کار اجرایی آن آغاز شود.

عملیات اجرایی پروژه احداث شهرک تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در شهرستان محلات به عنوان اولین شهرک تخصصی تولید ماهی زینتی کشور در سال ۹۴ کلید خورد، اما به دلایل مختلفی هنوز به اتمام نرسیده و از مهمترین دغدغه های مرتبط با عدم اتمام این طرح باید به بحث تامین و تخصیص اعتبار اشاره کرد.

در این مدت مسئولان استان بارها در رابطه با تامین اعتبار برای این پروژه که از مصوبات سفر هیات دولت یازدهم به استان مرکزی بوده و در سفر مذکور، مقرر شده ۶ میلیارد تومان به آن اختصاص یابد، قول پیگیری داده اند اما در عمل، امروز این پروژه با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در بن بست تامین اعتبار گرفتار مانده است.

یکی از پرورش دهندگان ماهی زینتی در محلات در گفت و گو با خبرنگار مهر اذعان کرد که راه اندازی شهرک پرورش ماهیان زینتی محلات می تواند به توسعه ظرفیت تولید واحدهای پرورش ماهی زینتی این منطقه کمک کند و از طرف دیگر واحدهای پرورش دهنده ماهی زینتی با مشکل فروش مواجه هستند که نیاز است برطرف شود و این مهم می تواند زمینه ای برای توسعه فروش و یافتن بازارهای هدف باشد.

۳ میلیارد تومان بودجه برای پروژه شهرک پرورش ماهی زینتی لازم است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد ماهی زینتی کشور در استان مرکزی تولید می شود و شهرستان محلات در این زمینه از ظرفیت بالایی برخوردار است.

پرورش ماهیان زینتی به دلیل برخورداری از قابلیت صادراتی، از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و درآمدزایی و ارزآوری مطلوبی ایجاد می کند، بنابراین از توجیه اقتصادی برای حمایت از آن بهره مند استمجید آنجفی ضمن بیان اینکه فعلا ۳ میلیارد تومان بودجه برای ادامه کار پروژه شهرک پرورش ماهی زینتی محلات لازم است، ادامه داد: برای توسعه تولید ماهی زینتی، هم اکنون احداث شهرک تولید ماهیان زینتی در شهرستان محلات در دستور کار است که از مصوبات سفر هیات دولت ۶ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص پیدا کرد که سه میلیارد تومان سال گذشته تخصیص یافت و سه میلیارد دیگر نیز امسال مقرر است پرداخت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: پرورش ماهیان زینتی به دلیل برخورداری از قابلیت صادراتی، از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و درآمدزایی و ارزآوری مطلوبی ایجاد می کند، بنابراین از توجیه اقتصادی برای حمایت از آن بهره مند است.

وی با بیان اینکه سودآوری تولید ماهیان زینتی در صادرات آن است، اظهار داشت: اگر پرورش دهندگان ماهی زینتی تعاونی تشکیل دهند، از این طریق می توانند در زمینه صادرات موفق عمل کنند. در این زمینه در بازارهای صادراتی کشش وجود دارد و با محدودیتی مواجه نیستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تقریبا تمام سفارش های واحدهای پرورش ماهیان زینتی محلات در استان مرکزی صادراتی بوده و به کشورهای فرستاده صادر می شود.

اتمام پروژه احداث شهرک ماهیان زینتی نیازمند تامین اعتبار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محلات در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر ۱۵ واحد در بخش تولید و تکثیر ماهیان زینتی در شهرستان محلات فعالیت می کنند که مساحت فضای آکواریومی این واحدهای تولیدی بیش ۱۳۳ هزار متر مربع است و مجموع تولید این واحدهای پرورش ماهیان زینتی سالانه بیش از ۸ میلیون قطعه ماهی می باشد.

احمد رضا جعفری بیان کرد: با توجه به نوسانات تاثیرگذار بر قیمت تجهیزات و نهاده های مورد نیاز، واحدهای تولیدی پرورش ماهیان زینتی نیز تحت تاثیر قرار گرفته اند که بایستی از طریق اعطای تسهیلات رونق تولید به آن ها کمک کرد.

این طرح از سال ۹۴ در زمینی به مساحت ۱۲.۵ هکتار در شهرستان محلات آغاز شده و در دست ساخت است. در حال حاضر این پروژه از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و در صورت تامین اعتبار، عملیات راه اندازی شبکه برق، گاز و آب آن تا پایان سال به اتمام می رسدمدیر جهاد کشاورزی شهرستان محلات عنوان کرد: عمده ترین مشکلی که تولید کنندگان ماهیان زینتی دارند، بحث تامین منابع مالی و سرمایه در گردش برای تهیه نهاده های مورد نیازشان است.

جعفری گفت: احداث نخستین شهرک پرورش ماهیان زینتی کشور در محلات، با صرف اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی مصوب شد که سه میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده و هزینه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محلات بیان کرد: اخیرا ۱.۵ میلیارد تومان تخصیص جدید برای این طرح اشتغالزا اعلام شده است و سعی می شود بتوان با این اعتبار، کار تامین برق، تاسیسات و… این پروژه را انجام داد.

وی خاطر نشان کرد: این طرح از سال ۹۴ در زمینی به مساحت ۱۲.۵ هکتار در شهرستان محلات آغاز شده و هم اکنون در حال ساخت است. در حال حاضر این پروژه از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و عملیات راه اندازی شبکه برق، گاز و آب آن در صورت تامین اعتبار، تا پایان سال به اتمام می رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محلات عنوان کرد: در این شهرک با اتمام کار احداث، ۲۴ واحد پرورش ماهیان زینتی با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون قطعه ماهی در سال راه اندازی می شود.

جعفری ابراز داشت: یکی از دلایل کند پیش رفتن احداث این طرح تاکنون تخصیص پیدا نکردن به موقع اعتبارات بوده است که در صورت تامین منابع مالی به زودی به بهره برداری می رسد.

در سال رونق تولید، با حمایت مسئولین استانی و با تلاش های صورت گرفته امید است، زیرساخت های اتمام پروژه ساخت شهرک ماهیان زینتی محلات هرچه سریع تر آماده شود که در این صورت می توان تولیدکنندگان ماهیان زینتی را به فعالیت منسجم در این محدوده ترغیب و به توسعه اقتصادی، تولید و اشتغال هر چه بیشتر و پر رونق تر دست پیدا کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا