صنعت، معدن، تجارت

حبس ۲۵۰۰میلیارد تومان از منابع صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه نباید استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان را به رفع تعهد ارزی گره زد، گفت: هم اکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان از منابع صادرکنندگان در سازمان مالیاتی حبس شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامحسین شافعی، امروز دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸ در بیست و سومین مراسم روز ملی صادرات گفت: صادرکنندگان در مشکلات متعدد خودساخته، کیان اقتصاد ایران را در بازارهای جهانی حفظ کردند و امسال، یک سال متفاوتی به شمار می‌رود که باید از صادرکنندگان قدردانی کرد که در چنین شرایطی، علیرغم مسائل و مشکلاتی که در یکسال و نیم گذشته با آن روبرو شده و گاهی هم با نامهربانی‌ها همراه شد، کار جهادی انجام دادند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: علیرغم اینکه گاهی سرداران یا امیران یا حتی سربازان جبهه جنگ اقتصادی، به نادرستی از سوی برخی مسئولان کشور، مورد اتهام قرار گرفتند، امروز ثابت کردند که به کشور علاقمند هستند و در انجام اخلاق حرفه‌ای کسب و کار در کشور، خود را مقید می‌دانند.

وی تصریح کرد: صادرکنندگان در این شرایط، حماسه خلق کرده، پیش رفتند و همچنان هم پیش خواهند رفت؛ این در حالی است که توسعه صادرات یکی از راههای رفاه و توسعه اقتصادی است و تردیدی در آن وجود ندارد؛ به این معنا که بسیاری از کشورها با تاکید بر صادرات توانستند به رشد بالایی دست یابند، اما صادرات ایران تفاوتی هم با کشورهای توسعه یافته دارد و آن اینکه، تکیه اصلی و محور حائز اهمیت در ایجاد درآمدهای صادراتی ایران طی سال‌های اخیر، بر مواد نفتی و خام بوده است.

به گفته شافعی، این امر نمی‌تواند پایداری مفید را در توسعه صادرات ایجاد کرده؛ در حالیکه صادرات سایر کشورها مبتنی بر تولید قوی و رقابتی بوده و تولیدات فناورانه را در این راستا عرضه کرده‌اند؛ این در حالی است که علیرغم کاهش درآمدهای نفتی و تحریم‌ها، برخی به بحرانی تر شدن شرایط صادرات کشور به عنوان بخش ارزآور دامن زده‌اند و اگر نتوانیم با حرکت شتاب دهنده در صادرات، نیازهای ارزی کشور را تامین کنیم، در آینده مشکلات بسیاری بیشتری را تجربه خواهیم کرد.

وی با اشاره به تغییر رویکرد دولت در ده ماهه گذشته گفت: از سرعت حرکت مخرب در برخی مسائل داخلی رها شده و به سمت منطق و اصول در حال حرکت هستیم؛ یعنی وقتی می‌خوابیم نمی گوییم خدا به خیر کند که فردا صبح چه بخشنامه‌ای ابلاغ می‌شود، از این جهت شرایط بهتر شده است؛ ولی باید این حرکت تقویت شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به راهکارهای ارایه شده از سوی صادرکنندگان کشور برای برون رفت از شرایط کنونی اقتصاد ایران گفت: در خوشبینانه ترین حالت، بیشتر از مساله مشکلات اقتصاد نفتی، به نحوه تفکر کوتاه مدت و سطحی در تصمیم گیری ها باید توجه داشت و جلوی آن را گرفت، به این معنا که هر نوع تصمیم اقتصادی که دولت اتخاذ می‌کند باید مورد محاسبه قرار گیرد که آن تصمیم، چه اثری بر سایر مولفه‌های اقتصادی دارد و زیان این تصمیم، بسیار بیش از منافع آن است.

وی اظهار داشت: موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان و ارتباط دادن آن به رفع تعهد ارزی، مشکلات بسیاری را پیش روی صادرکنندگان قرار داده است؛ به نحوی که بر اساس برآوردها، دو هزار تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان پول صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی مانده است که این مشکلات صادرکنندگان را به لحاظ نقدینگی، دو چندان می‌کند؛ اما باید سوال کرد که آیا سازمان امور مالیاتی این ابزار را در اختیار ندارد که بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان، منوط به بازگشت ارز صادراتی شود.

شافعی گفت: سهم مانده تسهیلات صادراتی در تسهیلات بانکها به شدت کاهش یافته و متاسفانه نسبت به تامین مالی صادرات توجهی نمی شود؛ به این معنا که تامین مالی این بخش فلاکت بار شده است. این در حالی است که در صندوق ضمانت صادرات نیز اوضاع چندان مساعد نیست.

وی اظهار داشت: در مورد صادرات، تا دلتان بخواهد تصمیم گیر وجود دارد ولی یک پاسخگو در مورد آن به چشم نمی خورد، چراکه متولی واحدی ندارد. این در حالی است که کمیته دائمی ماده یک، دستگاههای متولی کمیسیونهای مشترک در کشورهای دنیا، وزارت جهاد، وزارت کشاورزی و سازمان توسعه تجارت تصمیم گیر هستند، اما کسی پاسخگو نیست؛ پس جایگاه سازمان توسعه تجارت ایران باید مورد بازنگری قرار گرفته و این سازمان، نقطه مرکزی تصمیم گیری در این حوزه باشد و البته پاسخگویی لازم را هم داشته باشد.

شافعی با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات ایران با بانک توسعه صادرات ایران باید ادغام شود تا صادرات از این وضعیت رها شود، تصریح کرد: این دو بخش باید با ادغام، تقویت شده و یک اگزیم بانک واحد تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به زیرساختهای صادراتی کشور برای تجارت آزاد با اوراسیا توجه شود، گفت: این مسائل باید حل شود؛ در غیر این صورت علیرغم میدان مساعد، نمی توانیم بازیگر خوبی باشیم؛ ضمن اینکه پایه‌های حرکت در تجارت با اوراسیا را باید حساب شده بنا بنهیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا