امور زیربناییتعاون و اشتغال

آب‌ها در هپکو از آسیاب افتاد؛ چالش فراموش شد؟

در حالی که مالکیت شرکت هپکو به سازمان خصوصی منتقل شده، ظاهرا این سازمان علیرغم گذشت چند ماه هنوز اقدامی برای تعیین تکلیف هپکو انجام نداده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، پس از بروز مشکلات متعدد برای شرکت هپکو به عنوان بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات راهسازی و معدنی در خاورمیانه و تعویق چندماهه حقوق کارگران این شرکت، مالکیت هپکو از مالک قبلی به دلیل فقدان صلاحیت سلب و به صورت بلاعزل به سازمان خصوصی واگذار شد.

مسئولان وزارت کار و سازمان خصوصی سازی همان موقع بارها اعلام کردند فرایند واگذاری این شرکت در حال انجام است، اما ظاهرا این موضوع از سوی سازمان خصوصی به صورت جدی پیگیری نمی شود.

شرکت هپکو طی ۱۱ سال گذشته سالانه میلیاردها تومان سودآوری داشت اما اوایل امسال بدهی این شرکت حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شد. یکی از مهمترین مشکلات شرکت هپکو که ترکش آن به چرخه تولید و کارگران این شرکت اصابت کرده، «مدیریت» است؛ حدود هزار کارگر این شرکت بارها در اعتراضات صنفی خود خواستار تعیین تکلیف این شرکت شدند.

در عین حال استاندار مرکزی اواخر مهرماه با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف هرچه سریعتر هپکو با انتخاب سهامداری صلاحیت‌دار، گفته بود:« همچنین به سازمان خصوصی سازی مأموریت داده شده تا با متقاضیانی که خواهان سهامداری هپکو و دارای شرایط لازم در زمینه فعالیت‌های مرتبط با هم و تولیدات این شرکت هستند، مذاکره کند.»

اما محمدتقی آبایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای واگذاری هپکو گفت: با توجه به اینکه شرکت هپکو تا تعیین تکلیف وضعیت و پیداشدن متقاضی واجد شرایط و صلاحیت دار، به طور موقت به سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده بود، اما هنوز هیچ اقدامی از سوی این سازمان صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه حقوق کارگران شرکت تا مهرماه پرداخت شده است، گفت: کارگران دغدغه امنیت شغلی دارند و با توجه به اینکه شرکت این روزها در شرایط عادی به سر می برد، انتظار می رود هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف خصوصی سازی اقدام شود.

آبایی در مورد شرکت آذرآب نیز گفت: سهامدار عمده این شرکت نیز بانک کشاورزی به میزان ۳۳ درصد و یک شخص حقیقی به میزان ۱۲ درصد است که قرار بود سهام بانک کشاورزی واگذار شود که در این زمینه نیز هنوز اقدامی انجام نشده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد:  البته خوشبختانه شرکت آذرآب در حال حاضر چند پروژه در دست اجرا دارد اما کارگران این دو شرکت مهم و استراتژیک کشور درخواست دارند تا پیش از حادشدن مشکلات، وضعیت مدیریتی این دو شرکت تعیین تکلیف شود.

 زمانی که کارگران این دو شرکت با مطالبات معوق مواجه بودند، بارها به موضوع سوء مدیریت این شرکت ها اشاره و خواستار حل آن شده بودند؛ مسئولان هم وعده داده بودند که مشکل مدیریتی را حل خواهند کرد اما ظاهرا حالا که این دو شرکت بصورت موقف شرایط بحران را پشت سر گذاشته اند، تعیین تکلیف مدیریت آنها از اولویت خارج شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا