صنعت، معدن، تجارت

صادرات ۳۱۵ میلیون دلار محصولات کشاورزی و غذایی ایران به اوراسیا

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته ۴۰۵ هزار تن محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش ۳۱۵ میلیون دلار، از ایران به اتحادیه اوراسیا صادر شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، شاهرخ شجری در همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری با اوراسیا که در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، اظهار داشت: سال گذشته، حدود ۷ میلیون تن محصولات کشاورزی و غذایی ایران به ارزش ۶.۴۱ میلیارد دلار صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران در سال گذشته ۲۰.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش ۱۰.۷ میلیارد دلار از کشورهای مختلف جهان وارد کرده است، افزود: سهم تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا در سال گذشته، ۲.۵۸ میلیون تن به ارزش ۱.۹۲ میلیارد دلار بوده که از این میزان، ۴۰۵ هزار تن به ارزش ۳۱۵.۳ میلیون دلار محصولات کشاورزی و غذایی به اتحادیه اوراسیا صادر شده است.

شجری، واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی از اتحادیه اوراسیا به ایران را ۲.۱۲ میلیون تن به ارزش ۷۷۶ میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: بیشترین سهم ارزشی واردات کشاورزی ایران مربوط به روسیه با ۸۶.۱۹ درصد بوده است پس از آن قزاقستان با ۱۰.۴ درصد، ارمنستان با ۱.۹۸ درصد، قرقیزستان با ۱.۴۳ درصد قرار دارند.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، یادآور شد: ۱۰.۴ درصد از میزان صادرات محصولات کشاورزی به جهان، به اتحادیه اقتصادی اوراسیا اختصاص دارد که معادل ارزشی آن ۷.۲۴ درصد است.

شجری با اشاره به برخی مزایای توافق‌نامه منطقه‌ای اوراسیا عنوان کرد: از مزایای توافق‌نامه می‌توان به لغو روادید تجاری برای تجار دو طرف، برگزاری نمایشگاههای تخصصی تجاری در هر دو طرف، تاکید بر رفع موانع امور بانکی و انتقال مالی و اعتبارسنجی شرکت های اعتباری هر دو طرف را نام برد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا