اقتصاد کلان

تاکید وزیر اقتصاد بر استقلال سازمان حسابرسی/ ماجرای تذکر دژپسند به رئیس وقت خصوصی سازی

وزیر اقتصاد با بیان این که وزرای اقتصاد پیشین توجهی به استقلال سازمان حسابرسی نداشتند از ماجرای تذکر خود به رییس وقت سازمان خصوصی سازی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم،  فرهاد دژپسند در مراسم روز حسابداری که در پژوهشکده نیرو برگزار شد با اشاره به اهمیت تعامل بین حسابداران بخش عمومی و بخش خصوصی گفت: نباید به بهانه استقلال زبان خشونت و توهین بین حسابداری عمومی و خصوصی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه گزارشگری مالی نقش بسیار با اهمیتی دارد اما نباید از این ابزار برای تسویه حساب گروهی صنفی و فردی استفاده کرد، گفت: اگر گزارش‌هایی که از فسادهای مالی ارائه می شود را بررسی کنیم مشخص می‌شود که یکی از دلایل بروز این پدیده های نامیمون عدم توجه به جایگاه درست حسابداران در سلسله مراتب اداری است.

دژپسند افزود، ممکن است این عدم توجه از طرف حکومت یا بخش خصوصی باشد. به هر حال ممکن است این چالش ایجاد شود اما برای برطرف کردن آن باید چاره اندیشی کرد.

وزیر اقتصاد گفت: چه حسابدار و چه حسابرس با عملکرد، کارکرد و انعکاس گزارش‌هایش ارزشش را نشان می دهد. وقتی گزارشی آماده می شود باید این احساس وجود داشته باشد که بی درنگ تایید می‌شود در غیر این صورت باید به ماهیت کار انجام شده شک کرد.

دژپسند گفت: وقتی فساد  مالی ایجاد می‌شود باید این احساس وجود داشته باشد که از جامعه حسابداران به خوبی استفاده نشده است.

وی با اشاره به لزوم استقلال در حرفه حسابرسی و حسابداری گفت: استقلال مورد اشاره به معنای مواجهه دولتی‌ها و خصوصی ها نیست و معنای اصلی آن تاکید بر امر حق است.

وی افزود، سازمان حسابرسی باید استقلال کاری داشته باشد در حالی که هیچ کدام از وزرای قبلی اقتصادی بر استقلال این سازمان تاکید نکردند.

دژپسند گفت: به دنبال آن هستم تا حسابرسی شرکتها را به صورت دوره ای انجام و دو سال یکبار آنها را تغییر دهم چرا که به کرات دیده ام در گزارش ها حفره وجود دارد.

وی با اشاره مجدد به اختلافات بین حسابداران خصوصی و عمومی گفت: چندی قبل اختلاف نظری بین بنده و رئیس سازمان حسابرسی درباره یکی از مباحث حسابرسی ایجاد شده بود رئیس سازمان و بنده از نظر کارشناسی خود کوتاه نیامده ایم و در نهایت به پیشنهاد خزانه‌دار کل کشور یک جمع ۲۵ نفره تشکیل شد و موضوع را به بحث گذاشتیم.

وی با اشاره به اهمیت حسابرسی در سازمان خصوصی سازی به ذکر مثالی اشاره کرد و گفت: چندی قبل بحثی با رئیس سازمان خصوصی سازی شکل گرفت و به وی  تذکر دادم و گفتم که این واگذاری برای شما مشکل ایجاد می کند.

دژپسند همچنین با اشاره به مصادیقی در خصوص عملکرد حسابرسان گفت: وقتی گروهی برای حسابرسی یک شرکت بزرگ به شهری میرود و پرواز آنها در ساعت ۱۰ فرود میاید اما چند ساعت بعد این گروه باز می‌گردد آیا شما می توانید به صحت گزارش اطمینان پیدا کنید.

وی افزود، در جامعه ای که می خواهد مسیر شفافیت را دنبال کند بدون حضور این گروه حسابداران مستقل نمی‌توانیم به هدف مناسب برسیم.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا