امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

گزارشی از قاچاق خاک در ۵ سال گذشته نداشتیم

معاون وزیرجهادکشاورزی با بیان اینکه طی۵سال گذشته حتی یک موردگزارش ازقاچاق خاک ارائه نشده،گفت:در قانون حفاظت از خاک، جرایم بسیارسنگینی برای تخریب‌کنندگان و قاچاقچیان خاک در نظر گرفته شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی‌مراد اکبری امروز در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک با اشاره به اینکه آئین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک نهایی شده است، اظهار داشت: ما در حال چکش‌کاری این آئین‌نامه هستیم و به زودی این آئین‌نامه برای تصویب به هیئت دولت ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: این آئین‌نامه با همکاری سازمان حفاظت از محیط‌زیست، سازمان جنگل‌ها و … تدوین شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در قانون حفاظت از خاک، برای کسانی که اقدام به تخریب، آلودگی، فرسایش، تغییر کاربری یا قاچاق خاک می کنند، جرایم بسیار سنگینی در نظر گرفته شده است.

اکبری تصریح کرد: ما تاکنون مجوزی برای صادرات خاک کشاورزی نداده‌ایم و فقط خاک صنعتی از کشور صادر می‌شود که این کار نیز با مجوز وزارت صمت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده در فضای مجازی درباره قاچاق خاک توضیح داد: در فضای مجازی به این مسئله زیاد پرداخته می‌شود اما طی پنج سالی که در معاونت آب و خاک حضور دارم، حتی یک گزارش نیز در این زمینه دریافت نکرده‌ام.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث فرسایش خاک در کشور گفت: اعداد و ارقام متفاوتی در این زمینه مطرح می‌شود. به عنوان مثال، برخی میزان فرسایش خاک در کشور را ۱۶ تن در هکتار عنوان می‌کنند که مبنای قوی برای پذیرش این مسئله وجود ندارد.

اکبری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور ما یک کشور خشک و نیمه‌خشک است، فرسایش در آن از متوسط جهانی بالاتر است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا