انرژی

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری کویت در آرامکو

دولت کویت در پاسخ مثبت به درخواست عربستان سعودی از متحدان منطقه‌ای خود برای تقویت فروش سهام شرکت نفتی آرامکوی سعودی، حداکثر یک میلیارد دلار در عرضه اولیه عمومی سهام این شرکت سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، منابع آگاه به بلومبرگ گفتند سازمان سرمایه‌گذاری کویت تمایلی به سرمایه‌گذاری قابل توجه در عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو نداشت اما دولت کویت به این سازمان اعلام کرد که چنین سرمایه‌گذاری به نفع منافع کشور است.

تصمیم کویت پس از تصمیم ابوظبی برای سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری در در عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو صورت گرفته است.

همچنین بخوانید

جذب یک سرمایه‌گذار دیگر از منطقه خلیج فارس مایه آسودگی خاطر عربستان سعودی است که از تصمیم خود برای عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو در بازار بین‌المللی صرفنظر کرده است. آرامکو امیدوار بود سرمایه‌گذاران دولتی از جمله چین را برای خرید بزرگ سهام جذب کند اما هنوز هیچ وعده قاطعی دریافت نکرده است.

عربستان سعودی پس از این که مشاهده کرد سرمایه‌گذاران خارجی شتابی برای خرید سهام غول نفتی آرامکو نشان نمی‌دهند، روی دوستان نزدیک خود برای برگزاری موفقیت آمیز عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو حساب می‌کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی به دنبال تهیه بیش از ۲۵ میلیارد دلار از فروش ۱.۵ درصد سهام شرکت نفتی آرامکو است. سرمایه‌گذاران موسسه‌ای تاکنون درخواست سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۴۴ میلیارد ریال (۳۸ میلیارد دلار) ثبت کرده‌اند که ۲.۳ برابر بخش اختصاص یافته به آنها در فروش پیشنهادی است.

آرامکوی سعودی اعلام کرده است قصد دارد ۱.۵ درصد از سهام خود یا حدود سه میلیارد سهم را به قیمت ۳۰ تا ۳۲ ریال (هشت دلار) عرضه کند که ارزش عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو را به ۹۶ میلیارد ریال (۲۵.۶۰ میلیارد دلار) می رساند. اگر چنین هدف فروشی تحقق شود، رکورد قبلی ۲۵ میلیارد دلار که مربوط به عرضه اولیه عمومی سهام غول تجارت الکترونیکی چینی علی بابا در سال ۲۰۱۴ بود را خواهد شکست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا