صنعت، معدن، تجارت

توقع اصناف از نظام بانکی برای حمایت از تولیدکنندگان کوچک

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: صنوف تولیدی هم اکنون پا به پای تولیدکنندگان کشورهای همسایه، در حال تولید هستند، اما نظام بانکی هم باید نرخ‌های بهره وام‌های بانکی را با ترجیحات مناسب تخصیص دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، قاسم نوده فراهانی در مراسم امضای تفاهم نامه یکی از بانکها با اتحادیه بارفروشان گفت: هم اکنون واحدهای صنفی تولیدکننده، از توانایی بسیار بالایی برای تولید کیفی محصولات برخوردار هستند و بر این اساس، حتی اقلامی که از سوی این واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تولید می‌شود، در موارد بسیاری قابلیت رقابت با چین و سایر کشورهای دنیا را دارد. بر این اساس باید این گروه را باور کرده و شرایطی را برایشان فراهم کنیم که بتوانند تولیدات کیفی و صادراتی داشته باشند.

حرکت تولیدکنندگان صنفی ایرانی پا به پای کشورهای رقیب

رئیس اتاق اصناف تهران افزود: البته باید فرهنگ‌سازی لازم در این رابطه صورت گیرد تا مردم هم به این باور برسند که کیفیت کالاهای تولیدی ایران مناسب بوده و قابلیت جایگزینی با کالاهای خارجی را هم دارد؛ این در حالی است که برگزاری نمایشگاههای تخصصی نیز در دستور کار اصناف قرار گرفته و بر این اساس، تلاش داریم تا توانمندی‌های تولیدی اصناف را هم به معرض دید بگذاریم.

وی تصریح کرد: همه باید دست به دست هم داده و تحریم‌ها را دور بزنیم؛ این در حالی است که از تمامی داشته‌ها و تولیدات خود نیز به خوبی حفاظت کرده و ضایعات را در بخش‌های مختلف تولیدی به ویژه محصولات صنایع غذایی و میوه و تره‌بار به حداقل برسانند؛ این در حالی است که دنیا برای هدایت میوه‌های تولیدی که احتمالا با ضایعاتی مواجه می‌شوند به بخش‌های مختلف تولیدی و صنایع تبدیلی، برنامه دارند و راهکارهایی را به کار می‌بندند که بتوان شرایط را برای صادرات و ارزآوری حتی از محصولات ضایعاتی هم فراهم نمایند.

نوده فراهانی ادامه داد: بانکها هم باید بهره دریافتی از تولیدکنندگان را در شرایطی قرار دهند که تولیدکننده توانایی پرداخت آن را داشته باشد؛ این در حالی است که تولیدکننده نمی تواند با بهره‌های بانکی کنونی، به کار تولیدی خود ادامه دهد و با رقبای کشورهای اطراف خود رقابت نماید؛ در حالیکه ما اکنون این امکانات را در اختیار داریم که محصول تولیدی کیفی و با قیمت رقابتی در صورت حمایت نظام بانکی تولید کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش قیمت بنزین نیز اظهار داشت: افزایش قیمت بنزین روی افزایش قیمت کالاها تاثیری نداشته است.

ورودی ۳۰ هزار تنی میوه و تره بار به میدان مرکزی در شب عید

همچنین در این مراسم، مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه روزانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن میوه و تره‌بار به میدان بارفروشان تهران وارد می‌شود و به نقاط دیگر کشور، ارسال شده و بخشی از آن نیز صادر می‌شود، گفت: برای تامین نیازهای مردم در ایام پایانی سال و شب عید، ورودی بار به این میدان حدود ۳۰ تا هزار تن خواهد شد؛ این در حالی است که با این شرایط باید میدان میوه‌و تره‌بار شهر تهران را یک مرکز کشوری به حساب آورد، اما متاسفانه هنوز سردخانه‌ای در این میدان برای نگهداری از میوه و سبزی وجود ندارد و به این ترتیب موضوع تنظیم بازار معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه زمانی که در مرکز ورود و خروج میوه و سبزی سردخانه‌ای وجود نداشته باشد، مسائل گرانی به وجود می‌آید؛ تصریح کرد: اگرچه الگوی کشت وجود ندارد و بسیاری از مشکلات ناشی از این موضوع است، این درح الی است که عدم وجود سردخانه در میدان میوه و تره‌بار مشکلاتی را برای نگهداری میوه فراهم کرده است.

دارایی نژاد بیان داشت: عدم وجود سیستم نگهداری سردخانه‌ای باعث می‌شود که یک سال بر اثر تولید بیش از اندازه پیاز، مازاد تولید را دور انداخته و یک سال هم با نایاب شدن آن قیمت هر کیلوگرم پیاز به ۱۰ هزار تومان می‌رسد؛ تمام اینها در شرایطی است که ۱۵ نفر وارد کننده انبه، آناناس و موز در کشور وجود دارد و کل موز ایران توسط این ۱۵ نفر وارد می‌شود و در مقابل ۱۰۰ صادرکننده خوب در زمینه صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد.

رئیس اتحادیه بار فروشان گفت: علیرغم زحمات فراوان برای بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی با گران شدن میوه و سبزیجات در کشور بخشنامه ای صادر و جلوی صادرات در راستای تنظیم بازار داخلی گرفته می‌شود که این موضوع تاثیر بسیار منفی بر صادرات دارد و باعث می‌شود، صادرکننده نتواند در بازارهای رقابتی صادرات انجام دهد؛ پس باید الگوی کشت و الگوی مصرف را تغییر داد، زیرا در زمان کنونی فله‌ فروشی معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه انباشت سیب در انبارها و سردخانه‌های کشور و  هیچ اقدامی برای صادرات این محصول انجام نشده است؛ تصریح کرد: صادرکنندگان میوه و تره‌بار برای گرفتن ارز مشکل دارند، در حالی که اگر یک بانک اقدام به ایجاد شعبه ارزی در میدان میوه و تره‌بار تهران کند، قطعا بسیاری از مشکلات در این زمینه رفع می‌شود.

دارایی نژاد با اشاره به ایجاد یک سردخانه ۱۰۰ هزار تنی در میدان میوه و تره‌بار تهران، با بیان اینکه در صورت ایجاد این سردخانه هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد، ضمن اینکه دور ریز ۵۰ تا ۶۰ تن میوه و سبزی به صورت روزانه کاهش خواهد یافت، گفت: با ایجاد چنین سردخانه‌ای صادرات به صورت مستقیم توسط اتحادیه بارفروشان انجام می‌شود و براساس استانداردهای مورد نظر دنیا این کار انجام خواهد شد.

وی معتقد است که عدم وجود برنامه‌ریزی برای صادرات باعث می‌شود کشورهای دیگر به امر صادرات محصولات ما وارد شوند، همانطور که در روزهای اخیر پاکستانی‌ها به موضوع صادرات گوجه فرنگی وارد شدند و با ورود به این موضوع حتی گوجه‌های کال و نارس را خریداری کردند و این امر باعث گرانی و کمبود گوجه فرنگی شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا