صنعت، معدن، تجارت

قاچاق ۲.۶ میلیارد دلاری پوشاک/واردات رسمی تنها ۶۰ میلیون دلار است

یک مقام مسئول با اشاره به وجود قاچاق ۲.۶ میلیارد دلاری در بازار پوشاک ایران، گفت: واردات غیررسمی کالاها در شرایطی است که واردات رسمی پوشاک تنها ۶۰ میلیون دلار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجید افتخاری، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک، امروز در نشست خبری با خبرنگاران، کمبود مواد اولیه و نقدینگی را به عنوان مشکلات اصلی صنعت پوشاک کشور مطرح کرد و گفت: با این وجود تاکنون به جز تصمیمات عجولانه و شتابزده از جمله ممنوعیت واردات نخ، پارچه، زیپ و غیره صورت گرفته و در این رابطه، هیچ حمایتی از سوی دولت دیده نشده است؛ در حالیکه در شرایط دشوار کنونی اقتصادی و تحریم‌ها، حفظ منافع ملی، اشتغال، تولید داخلی و ارزش پول ملی باید مدنظر باشد.

وی افزود: علیرغم همه این مشکلات، در همین شرایط شاهد خواب دو تا سه ماهه مواد اولیه در گمرک هستیم که روند تولید را مختل می کند. نکته حائز اهمیت در این میان آن است که افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات پوشاک به عنوان دو مسکًن در شرایط کنونی اعمال شده و آنگونه که تجربه نشان داده، این موارد هم تا چند سال دیگر مزیت خود را از دست می‌دهند.

به گفته افتخاری، بیش از ۳۰۰ هزار اشتغال مستقیم در صنعت پوشاک وجود دارد که در صورت حمایت دولت و رفع مشکلات، بین دو تا سه برابر قابلیت افزایش خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری حراج‌های متعدد در حوزه صنعت پوشاک تحت عنوان جمعه سیاه گفت: متاسفانه این موضوع منجر به قاچاق و دامپینگ در صنعت پوشاک شده است که در این رابطه، متاسفانه همه صنعت و صنوف با آن همراه شده اند؛ این در حالی است که ارائه تخفیفات ۷۰ درصدی از سوی برخی برندهای خارجی در کشور منجر به قیمت‌شکنی شده و سبب گردیده تا ارائه کالاها با قیمت های غیرواقعی،ضربه شدیدی به صنایع داخلی وارد کند.

همچنین مجید نامی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک نیز در این نشست با بیان اینکه پوشاک همواره جزو کالاهایی بوده که بیشترین آمار قاچاق در سال های گذشته به آن اختصاص داشته، تصریح کرد: مطابق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز،  در سال ۹۶ بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور شده است؛ در حالیکه واردات رسمی تنها ۶۰ میلیون دلار بوده است.

وی اظهار داشت: اگرچه در دو سال گذشته تحریم ها کل صنعت کشور را تحت تاثیر قرار داد، اما علاقه مندی به رشد و توسعه این صنعت رو به افزایش است؛ البته باید به این نکته هم توجه کرد که با برداشته شدن خرید های مدت دار مواد اولیه و نیاز سه تا چهار برابری به نقدینگی، افزایش قیمت پوشاک در کشور هم رخ داده است.

نامی معتقد است که با وجود ۲۰ هزار تولیدکننده پوشاک که با هم رقابت شدیدی دارند و مجبورند قیمتهایشان را رقابتی و پایین نگه دارند.

وی افزود: حجم بالای قاچاق پوشاک به کشور، هیچ انحصاری در صنعت پوشاک رخ نداده است و اگر امروز شاهد کاهش قاچاق هستیم، به دلیل افزایش نرخ ارز است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا