بورسبورس اوراق

۳صندوق برتر سرمایه‌گذاری ماه

شاخص کل پس از روند صعودی پرقدرت کانال ۳۲۰ هزار واحد را ثبت و بازدهی ۸۳ درصدی را تجربه کرد. بازار سرمایه در ۹ ماهه ابتدایی سال با استقبال آحاد مردم و سرمایه گذاران جدید روبرو شد. بااین در زمان اصلاح و استراحت شاخص، برخی سرمایه گذاران به‌دلیل بی‌تجربگی و دید کوتاه‌مدت با واکنش‌های هیجانی به تشکیل موج‌های اصلاحی بزرگتر دامن زدند و مانع روند صعودی و منطقی بازار سرمایه شدند. با این وصف باید به این سوال پاسخ داد که چگونه باید مسیر ورود سرمایه گذاران کم تجریه به بازار سرمایه هموار باشد و در عین حال ریسک ناشی از محدودیت دانش مالی مدیریت شود؟

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سنا، یکی از قوی‌ترین نهادهای مالی که طی چند سال اخیر ظهور و توسعه قابل‌توجهی داشته، صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. صندوق‌ یکی از مهم‌ترین سازوکارهای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است که شرایط سرمایه‌گذاری در بازار سهام را از نظر ریسک و بازده برای سرمایه‌گذاران مختلف مساعد می‌کند. صندوق‌ها با ایفای نقش واسطه مالی، سرمایه‌گذاری افراد را از حالت مستقیم به غیرمستقیم تبدیل و در این رهگذر مزایای متعددی را هم برای بازار سرمایه و هم برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند. این نهاد های مالی که زیر نظر سازمان بورس و توسط افراد متخصص اداره می‌شوند، ریسک سرمایه‌گذار را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند و با ثبت بازدهی‌های جذاب توانسته‌اند انتظار سرمایه‌گذاران را از نظر کسب سود برآورده سازند.

در حالی که بازدهی نماگر اصلی بورس یعنی شاخص کل در یک ماه منتهی به ۹۸.۰۹.۰۹ برابر با ۱.۶ درصد بود صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام موفق به ثبت بازده‌های قابل قبولی در همین بازه زمانی شده‌اند. بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد سه صندوق برتر از منظر بازدهی ماهانه به ترتیب صندوق ارزش‌کاوان آینده، صندوق مشترک رشد سامان و صندوق سهم آشنا می‌باشند.
صندوق ارزش‌کاوان آینده با ۱۷.۱۷ درصد بازدهی در یک ماه منتهی به ۹۸.۰۹.۰۹ عملکرد خوبی نسبت به شاخص کل از خود نشان داد. صنعت خودرو و ساخت قطعات، ماشین‌آلات و تجهیزات،  محصولات غذایی و آشامیدنی، فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری‌ها به ترتیب ترکیب دارایی‌های این صندوق است. صندوق رشد مشترک سامان با ۱۲.۶۸ درصد بازدهی در جایگاه دوم قرار دارد و سهام بانکی  و فلزی ۴۸ درصد از دارایی‌ های این صندوق را تشکیل می دهد. صندوق سهم آشنا نیز با بازدهی ۹.۷۲ درصدی در رتبه سوم قرار گرفته است. بررسی پرتفوی این صندوق نشان می‌دهد صنعت محصولات شیمیایی با ۱۷ درصد، صنعت انبوه‌سازی و صنعت خدمات فنی مهندسی هرکدام با ۸ درصد بیشترین وزن را در ترکیب دارایی های صندوق سهم آشنا دارند.

همچنین بخوانید

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا