صنعت، معدن، تجارت

محصولات ایرانی «زی‌موی» و «زی‌فام» رونمایی شدند

سال۱۳۹۷که زمزمه‌آمریکایی‌ها برای خروج از برجام آغاز شد، یک شرکت واردکننده‌ محصولات بهداشتی-آرایشی در ایران تصمیم گرفت به جای واردات، کالای ایرانی تولید کند و اکنون تلاشها به نتیجه رسیده است.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، حدود یک‌سال بعد و پس از تحقیقات بسیار تلاش‌های آنها به نتیجه رسید و نخستین محصول گروه «زرسیما» که برای بازار خرده فروشی طراحی شده است، در شب سرد پاییزیِ تهران رونمایی شد.

در مراسم رونمایی که جمعی از مسئولین سازمانهای دولتی و دانشگاهی و متخصصان حوزه بهداشت و سلامت، مدیران صنعت خرده فروشی و برخی تولید کنندگان این عرصه حضور داشتند، دکتر مهدی میرعمادی رئیس هیئت‌مدیره «زرسیما نامی رسا» ضمن خوشامد به مهمانان گفت: «همکاری با لورآل یک سال پیش به‌دلیل تحریم‌ها به پایان رسید. ما به‌عنوان واردکننده‌ رسمی لورآل در ایران هرگز جنس غیررسمی وارد نکردیم. حتی یک عدد جنس را بدون فاکتور رسمی نفروختیم. بارها پیشنهاد شده بود که بدون فاکتور بفروشیم تا دارایی نفهمد. امتناع کردیم.» شرکت زرسیما آرا هرگز تن به کار غیرقانونی برای ادامه واردات نداد اما در عوض به فکر تولید محصول ایرانیِ باکیفیت افتاد.

ایرانی می‌تواند

به گفته دکتر میرعمادی، لورآل از آخر تابستان ۱۳۹۷ فروش اجناسش در ایران را قطع کرد. میرعمادی که با انرژیِ فراوان سخن می‌گفت، ادامه داد: «از سال ۱۳۹۵ زمزمه‌ی ساخت داخل را با لورآل شروع کردیم. ولی هر دفعه بهانه می‌آوردند. می‌گفتند نمی‌توانید. در بهار ۹۷ قبل از اینکه لورآل همکاری‌اش را قطع کند، مصمم شدیم ساخت داخل را با حفظ کیفیت بالا شروع کنیم. به این ترتیب شرکت «زرسیما نامی رسا» ثبت شد. توانستیم از افراد باتجربه و حرفه‌ای در شرکت «زرسیما آرا» استفاده کنیم و از دو سوم افراد شرکت قبلی در شرکت جدید استفاده کنیم.»

رئیس هیئت‌مدیره «زرسیما نامی رسا» اضافه کرد که نخستین محصول شرکت را به‌عنوان جانشین لورآل پروفشنال به بازار ارائه دادند. «برای اطمینان از کیفیت جنس، یکی از مدرسان فرانسوی لورآل را که از قبل می‌شناختیم قبل از پخش جنس در بازار دعوت کردیم به ایران بیاید. تمامی محصولات را تست کرد. عین جمله‌اش این بود: نه فقط این اجناس از لورآل پروفشنال کمتر نیست، بلکه مزایایی هم نسبت به آنها دارد. این برای ما خیلی عالی بود. خبر خیلی خوبی از مدرس لورآل پروفشنال به ما رسید. اگر کسی این حرف را باور ندارد امتحان کند.»

اما شبی که میرعمادی سخنرانی می‌کرد، نوبت رونمایی از محصولات جدید شرکت «زرسیما نامی رسا» بود: شامپو، نرم‌کننده، ماسک و رنگ مو.

میرعمادی گفت: «نامی که برای این محصولات انتخاب کرده‌ایم حس غرور به آدم می‌دهد: “زی‌موی” و “زی‌فام”.»

وی جملاتی را که برای این برند جدید طراحی شده‌اند تکرار کرد: «زی برندی پارسی است. شفاف و راستین. به‌معنی زیستن، جان و حیات. تداوم کیفیت پایه‌ی اصلی این برند است که نشانگر احترام ما به مصرف‌کننده است. بر این اساس سه اصل شعار کار ماست. یک: ایرانی می‌تواند. دو: ‌کیفیت و حفظ کیفیت. سوم: احترام به ایرانی.»

دکتر میرعمادی اعلام کرد که در آخرین روزهای اوج همکاری با لورآل، مجموع نیروهایشان ۴۰۰ نفر بود. «من قول می‌دهم در سال ۱۴۰۰ تعداد نفرات ما به ۶۰۰ نفر خواهد رسید.»

محصولات جدید «زرسیما نامی رسا» ۹۵ درصدش ایرانی است و ۵ درصدِ غیر ایرانی به‌خاطر مواد اولیه‌ای است که در ایران موجود نیست و وارد می‌شود. حدود ۱۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی دارد. «یعنی معادل ۱۰ میلیون یورو واردات، ۹۵ درصدش ایرانی است. من امیدوارم که کارآفرینان این کشور کاری بکنند که ظرف چند سال آینده آن پنج درصد هم بشود ایرانی.»

آنها ساخت کارخانه‌ اختصاصی برند را هم در سپیدرود رشت آغاز کرده‌اند، چرا که به‌گفته متخصصان، ۸۰ درصد محتویات شامپو آب است و اقلیم شمال کشور برای این موضوع مناسب است.

به‌سوی رتبه اول در منطقه

نفر بعدی مهندس حسن اسکوئی، مدیرعامل شرکت بود که بالای سن رفت و آمارهایی از صنعت لوازم بهداشتی-آرایشی در منطقه و جهان عنوان کرد: «ایران از نظر مصرف لوازم بهداشتی-آرایشی در منطقه دوم و در جهان جزو ده کشور اول است. طبق آخرین آمار، گردش مالی بازار ایران در کالاهای بهداشتی-آرایشی حدود چهار میلیارد دلار است. از این بازار بیشترین سهم را کالاهای مراقبت از مو با سهم بیست درصد دارد، یعنی حدود هشتصد میلیون دلار. رتبه بعدی لوازم آرایشی است که نزدیک است به کالای مراقبت از مو. و بعدتر رنگ مو قرار دارد با سهم ۹ درصدی یعنی حدود ۳۶۰ میلیون دلار.»

به گفته اسکوئی ایران در چند سال اخیر در میزان مصرف کالاهای آرایشی-بهداشتی نرخ رشد حدوداً ثابت شش درصدی داشته که نشان می‌دهد در حوزه‌ اقتصاد نسبت به صنعت‌های دیگر رشد قابل‌توجهی بوده. از لحاظ اشتغال‌زایی هم از بالاترین نرخ‌ها است. در منطقه‌ی خاورمیانه، به‌جز ایران و ترکیه، کشور دیگری حرفی برای گفتن در این زمینه ندارند. تنها چیزی که لازم است این است که با تجهیز و به‌روزرسانی ماشین‌آلات تولید و بسته‌بندی به رتبه‌ی یک در منطقه هم برسیم.»

وی اضافه کرد که فرانسه در صادرات این کالاها بعد از ماشین‌آلات و هواپیمایی ایرباس، رتبه‌ی سوم را دارد. «این صنعت در ایران جای رشد دارد و روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و می‌تواند به یکی از صنایع بزرگ کشور تبدیل شود.»

در میان صحبت‌های مدیرعامل بر صفحه‌ بزرگ صحنه، تصاویری سه‌بعدی از کارخانه پخش شد و اسکوئی روی این تصاویر توضیحاتی درباره‌ی کارخانه برند ارائه داد.

آنطور که اسکوئی، مدیرعامل شرکت «زرسیما نامی رسا» اعلام کرد، سعی شرکت بر این است که دستگاه‌ها و تجهیزات کارخانه هم ایرانی باشد.

فقط قفسه پُر نمی‌کنیم

مهندس پریسا آقاخانی، مدیر مارکتینگ شرکت نیز نفر بعدی بود که در سخنانی کوتاه به اهمیت حس خوب مشتری تأکید کرد: «برای اینکه به مصرف کننده نشان دهیم که برای او بسیار اهمیت قائل هستیم اعلام می‌کنیم که هدف ما پر کردن قفسه نیست. بلکه تولید کالاهایی است که حس خوبی به مصرف کننده بدهد و به او نشان دهد که برای رضایت او بسیار فکر شده.»

او از کریستف رضاعی به‌خاطر ساخت موسیقی و جینگل و از میترا شاهسوند طراح و ایده‌پرداز برند نیز تقدیر کرد.

خانم نبراس میرزاحسینی، مدیر برند زی، آخرین نفر از اعضای اصلی شرکت بود که به صحنه آمد و گفت: «با توجه به سابقه‌ی همکاری با لورآل، جامعه‌ی هدفمان را طوری انتخاب کردیم که کسانی که از برند لورآل استفاده می‌کردند اکنون بتوانند از محصول ما استفاده کنند. محصولات برند ما می‌تواند نیاز آقایان را هم پوشش بدهد. پس ما در فاز نخستِ تولید، پکیج کامل محصولات مراقبت از مو را آغاز کردیم که شامل شامپو، نرم‌کننده و ماسک مو است. اینها در کنار  رنگ مو ها کامل می‌شود. به همین خاطر است که ما امشب از دو محصول “زی‌مو” و “زی‌فام” رونمایی می‌کنیم.»

جای‌جای سالنِ رونمایی جملاتی در معرفی برند زی نوشته بودند. یکی از آنها این بود: آیینه را باور کن.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا