انرژی

آخرین خبرها از وام ۵ میلیارد دلاری روسیه به ایران

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر در حال مذاکره با طرف روسی برای طی کردن مراحل قانونی دریافت پنج میلیارد دلار وام برای انجام پروژه‌های ایران هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان امروز (پنجشنبه) در حاشیه اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری با بیان اینکه باید مراحل قانونی برای اخذ این مبلغ طی شود تا بتوان آن را تبدیل به قرارداد کرد، گفت:‌ در ارتباط با موضوع انرژی در خصوص احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در هرمزگان، مدرن‌کردن، بازتوانی و توسعه نیروگاه رامین اهواز و همچنین احداث نیروگاه برق‌آبی گتوند اولیا در خوزستان بحث شده است.

وی ادامه داد:‌ علاوه بر این در حوزه ریلی نیز برقی کردن راه آهن اینچه برون –گرمسار و احداث راه‌آهن زاهدان-بیرجند مورد مذاکره قرار گرفته و آخرین پروژه نیز مشارکت در احداث بیش از یک هزار واگن مترو مد نظر قرار گرفته است که در آینده می‌توان در مورد این پروژه‌ها اظهار نظر کرد.

همچنین بخوانید

اردکانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اجلاس امروز گفت: امروز اجلاس شورای حکام منطقه‌ای مدیریت آب شهری بود که سال‌ها پیش که بنده معاون وزیر بودم تأسیس شد و دوره جدید فعالیت آن با حضور ۱۶ کشور و هشت سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی در تهران شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه این مرکز عمدتا با عنوان جایگاهی برای همکاری‌های آبی کشورهای منطقه‌ای تأسیس شده است، گفت: با توجه به اینکه منطقه در سال های اخیر گرفتار جنگ شده و تخریب‌های زیادی در حوزه زیرساختی را در صنعت آب و برق شاهد هستیم در وهله اول نیازمند کمک به یکدیگر برای بازسازی و انتقال دانش و تجربه از سایر کشورهای دنیا هستیم. علاوه بر این لازم است تا سرمایه‌گذاری‌های بیرونی با هدف توسعه ظرفیت‌های نیروی انسانی و انتقال تجربیات افزایش یابد که این کار را در حال حاضر آغاز کرده‌ایم.

اردکانیان با تأکید بر اینکه مسئله که از کشورهای متعددی برای حضور در این اجلاس دعوت کرده‌ایم، گفت: کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، مصر، هند، افغانستان، بنگلادش،‌لبنان، سوئیس و آلمان دعوت ما را پذیرفته‌اند و برای مشارکت در این اجلاس پاسخ مثبت داده‌اند.

وزیر نیرو افزود: علاوه بر این سازمان جهانی بهداشت، سازمان ملل، سازمان جهانی خواروبار و غذا، بانک توسعه اسلامی، مرکز همکاری‌ها و توسعه ژاپن در بخش خاورمیانه و سازمان اکو از شرکت‌های مشارکت‌کننده در این اجلاس هستند.

وی با بیان اینکه در برنامه صبح اظهارنظر اعضا مورد توجه قرار گرفت و موارد متعددی نیز مطرح شد، اعلام کرد: در منطقه مسائل متعددی مطرح است که باید مورد بررسی قرار گیرد اما در این اجلاس تمرکز ما بیشتر روی آب و فاضلاب شهری بوده که پیشنهاداتی نیز از دولت‌های مختلف در مورد توسعه کار این اجلاس مطرح شده است.

اردکانیان با بیان اینکه دولت تاجیکستان پیشنهاد داد تا کنفرانس بین‌المللی دهه آب را در شهر دوشنبه برگزار کند که قرار شد اجلاس دوم در سال ۲۰۲۰ در شهر دوشنبه برگزار شود، گفت: علاوه بر این دولت عمان برای برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه مدیریت منابع آب ابراز آمادگی کرد.

به گفته وی با توجه به اینکه مسئولان ارشد و نمایندگان وزارتخانه‌های مرتبط با آب از کشورهای منطقه‌ای به ایران می‌آیند و گفت و شنودهای متعددی بین آن‌ها مطرح می‌شود قطعا فعالیت شرکت‌های ایرانی توسعه می‌یابد.

به گفته وی در زمینه سازگاری با کم آبی نیز قطعا در این نشست مذاکراتی صورت خواهد گرفت و ما امیدواریم که بتوانیم اقدامات گسترده‌ای را انجام دهیم.

وی با تأکید بر این مسئله که اساس کار این اجلاس تأکید بر روی منابع آبی فاضلاب شهری است، گفت: قطعا پس از نشست‌های متعدد بین کشورهای مختلف در مورد موضوعاتی همچون رودخانه‌های مرزی و افزایش صدور خدمات فنی و مهندسی صحبت خواهد شد اما اساس کار این نشست‌ها مدیریت منابع آب شهری و فاضلاب درون سرزمینی است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۱ پیشنهاد همکاری را آماده کرده‌ایم که تحت عنوان افزایش آگاهی عمومی روی مسئله تغییر اقلیم، بقایای طبیعی، تثبیت آب در منطقه،‌ ظرفیت‌سازی منابع انسانی برای کنترل کیفی، روش‌های پیشرفته برای استفاده از فناوری ماهواره‌ای برای مدیریت منابع آب، بازچرخانی، تصفیه فاضلاب، به کارگیری تکنولوژی شیرین‌سازی آب و مقابله با خشکسالی در منطقه مطرح شده است.

وی افزود: علاوه بر این یکی دیگر از این پیشنهادات این بوده که ایران در قالب یک مرکز منطقه‌ای برای استارت‌آپ‌های حوزه آب تبدیل شود.

تصویب توافق اعضای شورای حکام آب تا سال ۲۰۲۴

اردکانیان همچنین در سخنرانی خود در این مراسم با اشاره به پیشینه فعالیت‌های مرکز منطقه‌ای مدیریت آب سهری از زمان تاسیس آن در فوریه ۲۰۰۲ تاکنون اظهار کرد: تقریبا ۲۰ سال پیش از این، در دهه ۱۹۸۰ قطعنامه‌ای در کنفرانس عمومی یونسکو در بلگراد تصویب شد که اجازه می‌دهد کشورهای عضو و تحت حمایت یونسکو، مرکزی را تاسیس کنند که در حاکمیت کشورهای مختلف باشد؛ یونسکو نه کمک‌های مالی که سایر کمک های خود را داشته باشد و به منزله چتر حمایتی سر کشورهاست.

وی افزود: هیچ مرکزی از این دست تاسیس نشده و همکاری نزدیکی راجع به این موضوع با همکاری سفارت ایران و وزارت خارجه و یونسکو صورت گرفت و البته با حمایت بسیاری از کشورهای منطقه توانستیم در مدت ۱۸ ماه، نخستین مرکز منطقه ای موسوم به مقوله دو را تاسیس کنیم.

اردکانیان گفت: مرکز نخست به صورت حقوقی بخشی از یونسکو بود و اکنون چنین مرکزی نداریم و قبلا” در هلند سال‌ها فعالیت داشت اما وضعیت حقوقی آن تغییر کرد و به مقوله دو تغییر نام داد و این مرکز ارتباطی با یونسکو نداشته و فعالیتی ندارد.

وی ادامه داد: مرکز ما نخستین مرکز در این زمینه بود و در تهران تاسیس شد و بسیاری از کشورهای همسایه و نهادهایی که تعلق جهانی در این حوزه دارند مانند بنگلادش، عمان، مصر و سایر کشورها و کشورهای حامی مالی مانند هلند و آلمان و خیلی از سازمان های بین المللی به ما پیوستند و به تدریج دیگر کشورهای جهان این کار را تکرار کردند.

به گفته وزیر نیرو، تقریبا ۳۰ مرکز همانند این در سطح بین المللی داریم و کارهای زیادی از آن زمان انجام شده است.

اردکانیان با اشاره به تاسیس مرکز در فوریه ۲۰۰۲، افزود: بر اساس توافق یونسکو و اعضای شورای حکام ، شورای داریم داریم که تمام کارها را انجام می دهد و توافق اولیه در سال ۲۰۰۲ برای دوره نخست کارها تا ۲۰۰۷ امضا و مصوب شد و بعد از آن بر اساس توافق نامه، گروهی برای ارزیابی فعالیت های مرکز تشکیل شد که عملکرد آن را به کنفراس عمومی یونسکو ارائه کنند تا ببینند در حوزه های ظرفیت سازی و دیگر حوزه ها موفق بوده یا نه و بعدا مشخص شود که برای فاز دوم این مرکز ادامه عملکرد داشته باشد یا نه.

وی ادامه داد: با حضور دبیرکل یونسکو برای دوره بعدی هم این کار تصویب شد و در سال ۲۰۱۸ ، توافق سوم برای دوره بعدی از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ با حضور دبیرکل یونسکو و ایران این قرارداد امضا شد.

اردکانیان با اشاره به برگزاری ۱۰ نشست شورای حکام در طول ۱۸ سال گذشته گفت: بر اساس توافق عمومی، مکان نخست برای این اجلاس، تهران است و سالی یک بار دست‌کم برگزار می شود و بسته به علاقه و منافع کشورهای عضو می توان مکان آن را تغییر داد.

وی افزود: در سال ۲۰۰۲، نخستین جلسه در مسقط عمان بین من و نماینده یونسکو و سلطنت عمان در آن زمان برگزار و مسیر تعیین و به دنبال آن در تهران برگزار شد و در ۲۰۰۸ مسقط میزبانی آن را بر عهده داشت و بعد از آن در دوره ای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

وزیر نیرو به عضویت جدید آذربایجان و ترکیه و سازمان های مختلف در فاز سوم فعالیت مرکز اشاره کرد و گفت: امروز در دوره سوم فعالیت ها، اعضای شورای حکام شامل آذربایجان، بنگلادش، مصر، ایران، عراق، قرقیزستان، عمان، سریلانکا، سوریه، تاجیکستان و ترکیه و سایر کشورها و همچنین خیلی از سازمان های بین‌المللی عضو حضور دارند که علاقه نشان دادند که عضو یا عضو ناظر باشند.

اردکانیان گفت: با نگاهی به سند پیش‌رو، توافق نامه ای به همراه ماده ۷.۲ وجود دارد که در مورد عملکردهای شورای حکام است.

وی افزود: شش مسئولیت به عنوان عملکردهای شوار شامل تصویب برنامه‌های میان مدت و دراز مدت و تصویب برنامه کاری سالانه شامل جدول کار و گزارش‌های سالانه و تصویب قوانین و مقرررات و تصمیم گیری در مورد سازمان های بین المللی و بررسی گزارش‌های مستقل حسابرسی دوره ای صورت حساب های مالی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های که تاکنون از سوی این مرکز انجام شده و تا پنج سال آینده انجام خواهد شد، اظهار کرد: ما سه حوزه اصلی برای فعالیت داریم که شامل آموزش و ظرفیت‌سازی، انتقال فناوری و شبکه‌سازی است.

اردکانیان افزود: ما پروژه خوبی برای تامین آب شرب در استان نیمروز افغانستان برای بازسازی شبکه‌های آبی افغانستان انجام داده‌ایم و ضمن تاسیس مرکز تحقیقات آب در کابل، برنامه جامعی برای حوزه آبریز کابل نیز تدوین شده است.

وی با اشاره به سایر برنامه‌های ظرفیت‌سازی و آموزش شورای حکام در سال‌های گذشته، تصریح کرد: از زمان تاسیس مرکز در سال ۲۰۰۲ بیش از ۳۰ هزار نفر از کشورهای مختلف در رویدادهای مرکز آموزش دیده‌اند .

وزیر نیرو ادامه داد: در این زمینه کارگاه‌های مربوط به ترویج مشارکت زنان در ۲۰۰۴، کارگاه الگوهای جدید در آب‌های زیرزمینی در سال ۲۰۰۶، کارگاه آب و رسانه‌ها در ۲۰۰۷ و … برگزار شده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه کارگاه‌های مربوط به آموزش آب و رسانه‌ منشا تاسیس برنامه جدیدی در سطح جهان شد، عنوان کرد: زمانی که فعالیتم را به عنوان مدیر موسس دهه آب شروع کردم، برنامه‌ای جهانی را در آژانس‌های بین‌الملل برای آموزش رسانه‌های مبتنی بر آب و محیط زیست آماده کردیم که هر دو سال یک‌بار در آلمان با مشارکت بیش از ۲۰۰۰ خبرنگار برگزار می‌شود و نقش مهمی در اطلاع‌رسانی به عامه مردم در این حوزه دارند.

وی تاکید کرد: از کشورها و پژوهشگاه‌های مختلف از چهار گوشه منطقه دعوت می‌کنیم که به ما مخصوصا در حوزه مدیریت آب شهری، فاضلاب و نظایر آن کمک کنند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه محل برگزاری این اجلاس در تهران است، پیشنهاد کرد که کشورهای دیگر هم تقاضای میزبانی داشته باشند، چراکه سبب آشنایی ما با فعالیت‌های این مناطق نیز می شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا