انرژی

پیمان جدید اوپک پلاس تصویب شد

اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند در نشست رسمی روز جمعه در وین با عمیق کردن کاهش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز موافقت کردند.

به گزارش آرمان اقتصادی، وزیران انرژی برخی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان با افزودن ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به کاهش تولید تا مارس سال ۲۰۲۰ موافقت کردند و به این ترتیب تصمیم گرفتند سیاست محدودیت عرضه خود را تشدید کنند.

توافق محدودیت عرضه جدید بسیار بزرگتر از آنچه که بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند است و طبق آن، مجموع تولید اوپک پلاس به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین بخوانید

این گروه قصد دارد سیاست خود را در یک نشست فوق العاده که روزهای پنجم و شش مارس برگزار می شود، بازبینی کند.

قیمتهای نفت مدت کوتاهی پس از اعلام تصمیم اوپک پلاس، صعود کردند. قیمت نفت برنت با دو درصد افزایش، ۶۴ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه معامله شد. قیمت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با بیش از دو درصد افزایش، به ۵۹ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید.

با این حال نفت برنت حدود ۱۵ درصد و وست تگزاس اینترمدیت حدود ۱۲ درصد نسبت به رکوردی بالای خود در آوریل پایینتر هستند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز جمعه به خبرنگاران گفت: ۱۶۷ هزار بشکه در روز به سهمیه کاهش تولید این کشور تا مارس سال ۲۰۲۰ اضافه شده است.

عبدالعزیز که در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست اوپک پلاس در کنار نمایندگان اوپک نشسته بود، توضیح داد کشورش کاهش داوطلبانه تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را انجام خواهد داد که به معنای کاهش تولید ۲.۱ میلیون بشکه در روز از سوی گروه اوپک پلاس است. وی تاکید کرد اوپک پلاس تنها با بهبود پایبندی خود به توافق قادر خواهد بود به این رقم دست پیدا کند.

عربستان سعودی تاکید کرد کشورهایی مانند عراق و نیجریه که پیش از این بالاتر از سهمیه خود نفت تولید کرده اند باید به سهمیه تولید این گروه پایبند باشند.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم گفت سهمیه کاهش تولید روسیه در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود و میعانات گازی از محاسبه تولید نفت این کشور حذف شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا