اقتصاد کلان

مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا تجربه شده است

یک کارشناس حوزه مالیاتی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای توسعه یافته اجرایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «سیاوش غیبی پور» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: برای مثال اکنون رقم بالای از وصول مالیات در کشور آمریکا مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه است.

وی اظهارداشت: در حال حاضر بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد وصول مالیات در کشور ایران از محل مالیات بر ارزش افزوده است.

همچنین بخوانید

کارشناس حوزه مالیاتی در مصاحبه با رادیو اقتصاد لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این مالیات به عنوان یک پایه مالیاتی موثر سال های متمادی که در اکثر کشورهای توسعه یافته اخذ می شود.

وی در ادامه با اعلام اینکه طبق معمول مالیات به دو صورت شخص محور و کالا محور دریافت می شود، افزود: یک زمانی مالیات شخص محور است مثل مالیات های مستقیمی که از کارمندان و مشاغل وصول می شود و یک زمانی مالیات کالا محور است یعنی می گویند به فرض تلفنی که همراه داریدو تماس می گیرد ۹ درصد از مصرف یا فروش فروشگاهی این کالا را باید مالیات پرداخت کنید.

غیبی پور بیان داشت: کشوری مثل آمریکا که مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا کرده مالیاتی به نام «جمع درآمد اشخاص» دارد یعنی شهروندان این کشور یک شماره اختصاصی همانند کد ملی در ایران دارند که همه درآمدها در طول سال به همان حساب واریز می شود که پس از کسر هزینه ها، اقساط و نظایر این هر مبلغی ماند از آن مالیات وصول می کنند.

وی گفت: متاسفانه در ایران بحث عایدی سرمایه بین چیزی که مالیات مشاغل و مالیات غیر مستقیم وجود دارد به لحاظ اجرایی تداخل ایجاد می کند.

این کارشناس حوزه مالیاتی افزود: اگر قرار بر اینکه بحث مزبور بصورت ریشه ای و کارشناسی رفع شود ضرورت دارد مالیات جمع درآمد اشخاص موضوع ماده ۱۲۹ قانون مالیات های مستقیم کشورکه پس از سال ۱۳۸۰ حذف شده دوباره احیا شود.

وی اظهارداشت: اگر ماده ۱۲۹ احیا شود لینک درآمد افراد بابت عایدی به بحث سرمایه راحت تر است.

غیبی پور ادامه داد: اگر مالیات عایدی بر سرمایه باشد و بعدها مالیات جمع درآمد اشخاص احیا واضافه شود به لحاظ اجرایی تداخل پیدا می کنند یعنی اینجا اصالت را به شخص یا ملک دهند قدری کار پیچیده می شود.

وی همچنین با بیان اینکه وصول مالیات بر عایدی سرمایه و املاک به سرعت مالیات بر ارزش افزوده نیست، گفت: ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات در کشور وصول و دو برابر این مبلغ بابت حقوق و مزایای کارکنان دولت و هزینه هایی مانند آب و برق هزینه می شود.

این کارشناس حوزه مالیاتی افزود: تجربه مالیاتی نشان می دهد اگر یک مالیاتی ساده، روان و راحت باشد هم مامور مالیاتی و هم مودی این قابلیت را دارد که درآمد ایجاد کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا