بورسبورس اوراقفرابورس

شرکت‌هایی در بازار پایه هستند که نباید باشند!

یک پیشکسوت بازار سرمایه ضمن بررسی شرکت‌های حاضر در بازار پایه اظهار کرد: شرکت‌هایی در این بازار قرار دارند که نباید باشند و باید به جایگاه خود در بازار سرمایه بازگردند.

به گزارش آرمان اقتصادی، علیرضا عسکری مارانی در نشست مروری بر قوانین و مقررات بازار پایه با اشاره به قدمت برخی شرکت‌هایی که در این بازار وجود دارند، اظهار کرد: قدمت برخی شرکت‌های حاضر در بازار پایه بسیار طولانی است و برخی از این شرکت‌ها زمانی که وارد بازار شدند بسیار بزرگ و فعال بودند؛ بنابراین این بنگاه‌ها باید مجددا در جایگاه واقعی خود در بازار سرمایه قرار بگیرند.

وی با تاکید بر شفافیت حاکمیت شرکتی در بنگاه‌ها گفت: چند مورد باید در این راستا بررسی شود. نخست آنکه آیا در هیات مدیره یک شرکت متخصصان رشته‌ای که شرکت در آن فعالیت می‌کند وجود دارد یا خیر؟ آیا ترکیب جنسیتی در سیستم مدیریت شرکت رعایت شده؟ همچنین آیا ترکیب ایثارگری و همچنین ترکیب بومی در سیستم مدیریت رعایت شده است یا خیر؟

به گفته این پیشکسوت بازار سرمایه، شرکت‌های بزرگ دنیا وارد مصادیق مذکور شده‌اند و موارد مذکور جزو اصول اول حاکمیت شرکت‌هاست.

وی با تاکید بر اهمیت نظام شایسته سالاری عنوان کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی در بازار پایه وجود دارند که نباید باشند. برخی شرکت‌های حاضر در بازار پایه مدتی است که استراتژی خود را گم کرده‌اند یا سهامداران عمده این موضوع را به هیات مدیره منتقل کرده‌اند. همچنین ممکن است تغییر شرایط برای هیات مدیره سخت باشد.

عسکری مارانی با بیان اینکه بازنگری اهداف یک شرکت باید تدوین شود، گفت: مدیران باید بر سهامداران عمده و تصمیماتی که ناظر قصد دارد بگیر تاثیرگذار باشند.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا